Učitelj

132 Учитељ

Изнео сам ове неколике напомене, које сам сматрао, да је згодно овом приликом истаћи. А сад да пређем на главно питање, које је покренуо г. Удицки и да изнесем своје гледиште, на основу своје праксе, а према нашим школским приликама. Општа припрема је једна неминовна потреба за увођење деце у школски живот и наставу. Озбиљна и правилна настава не може се почети, ако јој не претходи извесна припрема, којој је задатак, да омогући наставу. Не може се, дакле, почети права настава, док деца не буду упозвата са редом у школи и извежбана у исказивању најобичнијих мисли, схватању питања и давању одговора. Али та примена не сме садржавати ничега, што би децу замарало. Слажем се с г. Удицким, да се у многим школама врши општа припрема на начин, који представља праву беду и за наставнике и за ученике. Овде нам се намеће одмах питање: откуда је то тако. Моје је мишљење, да су ту беду наметнули учитељству и ученицима непрактични теоретичари. У многим расправама наших теоретичара по овоме питању истиче се мишљење, да је, пре почетка првог читања, потребно деци дати појам о реченици, речи, слогу и гласу. Наравно, да су се они постграли, да и овом свом мишљењу даду · „психолошка“ оправдања, која за површног мислиопа, и човека без искуства, изгледају тачна. Њаци учитељских школа приме. ово мишљење без резерве и сматрају, да је другојачији рад неправилан. Отуда видимо, да се деца, како каже г. УДИЦКИ,_ „гњаве више од месец дана са реченицама, речима, слоговима и гласовима“. Г. Удицки запазио је, да има нечега погрешног у досадашњем раду око припремања деце за читање и писање. и та му је опаска начелно тачна. О његовим појединачним напоменама, поводом овога питања, изнећемо своје мишљење у даљем излагању.

Општа припрема, по нашем схватању, треба да има два. дела: један део, који би се могао назвати „Припрема за. увођење ученика у наставу“; и други део „Припрема специјално. за читање и писање“. Ова друга долази, пошто је у најпо-_ требнијој мери изведена прва, т. ј. чим буде постигнута најпотребнија извежбаност у исказивању мисли. У почетној настави читања најважнија је ствар, да ученици савладају техничку ' страну читања, а ова зависи највише од. вежбе. Ако би се су--