Učitelj

.

\

Основи за израду наставног плана и програма 215

Овако распоређивање наставног градива зове се распоређивање по културно-историјским и генетичким ступњима.

И то је право научно педагошко гледиште, које има за основу психолошку подлогу.

Рекли смо да Педагогика тражи да се за ученике одабере оно градиво које је кадро да произведе што више интересовања (разуме се многостручног) па да знање или убеђење може прећи у вољу али има још један захтев исто тако важан за основе распоређивања градива у наставном програму а то је да се при избору градива мора строго пазити и на квантитет.

Нека је одабрано најбоље градиво по квалитету ипак ће шкодити ако се ученицима пружа много и тражм да га савладају. Дечји дух се постепено развија па тако и његова способност да савлађује ново. И у овом погледу има сличности између духовне и физичке хране. И телу, ако се даје много и подесне хране шкодиће, па је тако и са духовном храном.

У нас се у овоме погледу доста грешило јер је у наставним програмима нагомилано силно градиво, које се није могло савладати. А то је стога што су наше програме правили професори, стручњаци, којима је све било „важно“, који су се такмичили који ће што више градива из предмета своје струке узети, уверени да ће тако најбоље одговорити и својој савести и својој струци. Међутим та претрраност градива чинила је те се оно прелазило површно и настава је прелазила у вербализам и учење празних речи без садржине..

Још ћемо изложити неке принципе научно педагошког гледишта на избор и распоређивање наставног градива.

Формални принцип захтева да се испитује духовни живот ученика, да се упознају аперцептивни ступњи развитка детињег и да се према томе подешава и избор градива (закон статике). Али градива, које одговара формалноме принципу, има много; има га у прошлости и садашњости нашега као ни. туђих народа. Хоће ли све то узети и којим редом да се обрађује 2 Рекли смо да је то све немогуће узети и да све није НИ потребно, па чак да би било и интересантно.

Ту се долази сад на одговор на оно питање како би се могла довести у везу и склад наставна начела с државним