Učitelj
220 Учитељ
овичар који од пустоши и пакла прави перивоје и рај. Рад је она општа појава, која се свугде и свагда опажа у природи, на земљиној површини и у њеним дубинама исто као и на небесним висинама, у свеколикој васиони. Где год има кретања, тамо има и његових последица и учина — рада“.:
Што год живи, то и послује и ради. Где је живот; ту је и рад. То видимо и код животиња па и код биљака, код мртвих ствари. Рад је један облик енергије у покрету. Енергија је или сам рад или оно што се може претворити у рад ~ |
Рад је творац свеколике духовне и материјалне културе
људске. Рад је пресудни чинилац људскога напретка и цивили-.
зације. Историја човечанства то је историја развитка рада. Радом је постао говор човечји, радом се развила душа његова, радом су везани народи у држави, радом су створена оруђаи алати као и оружје за одбрану. Радом човек успева да подмирује културне потребе. Рад је потреба живота и један од услова његовог спстанка као храна, ваздух, воде и т. д. :
У једној ваљаној књижици која је скоро угледала света и која се зове „Рад и његови облици“ (од П. Илића проф.) изложен је рад у свима манифестацијама и свима облицима. "Тамо се вели: „Данас се свугде увиђа и признаје: да је рад погодба здравља, напретка среће појединаца и народа. Стога је од највећег значаја: васпитање подмлатка за рад у породици, у школи, и у друштву“. | Данашња школа мора бити школа рапа.
У своме чувеном делу „Гле пагулазепзсћаНеп in der
Erziehungshule“. Бајер је узео човека са свима својим материјалним потребама као ·-полазну „тачку у васпитном програму. Да би човек могао подмиривати ове потребе — вели он — мора да ради и тај рад око подмиривања културних потреба Бајер узима као основ наставног програма. Развитак културе он излаже у једном реду ступњева рада. Као главни ступњеви
су: а) ступањ ловачког живота; 6) номадски живот; в) земљо-
радња; г) грађанско друштво (засновано на радиности.) На ове ступњеве он хоће да наслони све облике школскога живота: успутни рад, нега и заштита животиња, школски врт, школске радионице и школски лабораторијум.
» Рад и његови облици, написао П. М. Илић проф. стр. 7.
у
а сања i ir