Učitelj

Nastava crtanja 537

Nastava crfanja ”

s pogledom na njenu budućnost u našim školama.

Od 1912. godine na ovamo, a naročito posle 1919. godine, uvidelo se da su svi dosadanji programi zastareli za današnje doba i po ugledu na druge kulturne narode, pokušalo se, da se učine neke reforme — izmene — u celuknpnoj nastavi, pa i u nastavi crtanja. Nastava crtanja, naročito u osnovnim školama, a i po nekim srednjim školama, ovakva kakva je, bilo bi bolje i da ne postoji. Kazali smo, da je učinjen pokušaj za izmene, ali pri prepisivanju stranih programa nisu uzimani u obzir i prilike u kojima se, naša osnovna i srednjoškolska nastava crtanja nalazi, nego je prosto na prosto, presadjivano to u naše PO Da je to zaista tako, navešćemo samo jedan primer.

Nastavni ppogram za srednje škole za 1912. godinu sa izmenama od 1919. godine, propisuje da se, u I razr, gimnazije crtaju s prirode prosti predmeti, lišće, cveće i dr.

Pri stupanju u sredniu školu dete ne donosi ni najelementarnija znanja iz crtanja, jer osnovna škola, kako seoska tako isto i varoška, ništa mu ne daje; te nastavnik crtanja, koji ima da obradiuje gore pomenuti program, mora prvo da obradi program za osnovne škole i tek onda da pristupi obradi programa za srednju školu.?) Po uzrastu, t. j. po starosti učenika, programom predvidjeno gradivo za | r. sr. škola, trebalo bi ne samo da je lako i izvodljivo, nego još i malo, ier kad bi uzeli učenike toga uzrasta u drugih naroda, na primer Švajcarsku, Nemačku ili Francusku decu, oni u 13 godini starosti, po svršetku osnovnog školovanja, mogu se takmičiti u crtanju s prirode, s jednim našim realcem iz VI i VII razreda, a o izvođenju kompozicija, dekorativnog i konstpuktivnog crtanja i da ne govorimo.

Naše je mišljenje, da bi trebalo, nastavi u osnovnim školama, pokloniti najveću pažnju tim pre što mi sem gimnazila nemamo nikakve produžne ili profesionalne škole.*) Učenik, koji svrši osno-

1) Uredništvo pušta ovaj članak, i ako se ne slaže sa piscem u svemu sa razloga što je uopšte o nastavi crtania kod nas u pedagoškoj literaturi malo pisano i što je crtanje od vrlo velike važnosti za vaspitni život učenika.

2) Ovo ne stoji. 2) | ovo je netačno. Учитељ : 2