Učitelj
"Школска хигијена | 541
ШНОЛОНА ХИГИЈЕНА
Dr. Jules Renoli Стално ветрење учионица.
Међу многим проблемима школске хигијене, овај про-_ 'блем проветравања учеонице јесте један од оних, који је с пуним правом, увек највише занимао хигијеничаре. Такво ветрење, какво се у опште данас врши, далеко је од тога да нас задовољи. |
Данашњи начин ветрења који је осугуран помоћу бушених четвртастих плочица, потребних прозорчића, и апарата за грејање и ветрење, није никад довољан. Због тога је, за обновљавање ваздуха у учионици, морала да се сачува она стара навика отварање целог прозора, нарочито за време одмора а некад по неколико минута и за време самог часа. Али, овај начин ветрења је непотпун. Деца се обично баве у разреду један и по до два часа. И ако је ваздух обнављан само четврт часа одмора, онда може се замислити колико је тај ваздух постао покварен и шкодљив, нарочито ако су деца многобројна у једном разреду. Ветрење, које. за сада даје најбоље резултате, изгледа да је оно непрекидно, стално, ветрење.
Лако се увиђа штетност отварања прозора, за време од- · мора. Пре свега, то су оне нагле промене температуре, које она проузрокује и због тога постоји увек бојазност да деца не озебу; и најзад, што је најглавније, и то обнављање ваздуха није довољно. Требало би по неколико минута отварати прозоре пет до шест пута, ако се хоће детету дати више ваздуха, који је добар за дисање, т. ј. 25 кубних метара ваздуха, колико је потребно једноме детету. | Али, овај поступак тешко се употребљује и у сваком случају не може се правилно применити, због самог стања атмосфере, као: киша, магла, ветар и т. д.
За то учионицама је потребно такво "трна (које не зависи од атмосферских услова,
Бушене четвртасте плочице и окна, прорезани капци на прозорима и т. д. не дају никако задовољавајуће резултате. · Поменута средства поред тога, незгодна су у случају великог