Učitelj
548 Учитељ
Са децом нижих разреда могу се тако радити и састави по слици. Ова врста обраде писмених састава састоји се у описивању једне или читавог низа слика, које деца имају пред собом. У овом случају слика замењује учитељева причања т.. она има да инспирише дечије мисли, које ће сачињавати основицу састава. Само, овде су те мисли изложене све одједанпут: на деци је да их извоје и уреде; на деци је најзад да их израде на свој начин и то без учитељеве помоћи. Ипак, не треба мислити да учитељ баш накако несме притећи у помоћ. Али та помоћ треба да буде у томе, што ће учитељ најпре изазвати ученичке примедбе, што ће привући дечију пажњу на детаљ, који би се деци иначе могао измаћи, а који слици, можда, даје прави смисао и важност, и т. д. У саставима по слици има, дакле, више места личној иницијативи ученика, нарочито ако се од деце тражи да изразе своја осећања и мисли из сцене, коју имају да опишу.
У средњим разредима учитељеви савети и коментари могу да буду општији. Састави већ могу изискивати извесно _равлагање. Сам текст састава мора бити довољно развијен, тако _ да ученичка машта не буде запостављена, већ на против пуштена као припомоћ за развој састава. _
Облик и садржина писмених састава на овоме ступњу била би, на пример ова: |
Неки предузимач вам је обећао у одређеном времену да сврши известан посао. Рок се приближава, а посао није ни започет. Ви му пишете да га потсетите на његово обећање и извештавате га да ћете, ако у одређеном року који му означите не заврши погођен посао, узети друге раденике и то на његов рачун. |
Садржина градива за овакве саставе може имати Веома различите форме, али треба бирати оно што је најближе дечијем схватању, оно чије чињенице деца познају. — Тако, може се узети пример са каквим дрводељом, зидарем, и т. Д, који рецимо, није завршио на време појату, где треба да сместите жетву, а иста се приближује. — Па онда, то исто може да буде, рецимо, са каквим мајстором који је требао да вам оправи воденицу : сваки дан његовог задоцњења за вас је сува штета и т. д; — с механичарем који треба да вам набави вршалицу: вршидба стигла, а вршалице нема. — Или, пору-