Učitelj

64 Учитељ

рачунске наставе обради прве десетице посвећено је довољно простора, детаљисан је поступак и ја ћу површно нагласити поједина места, јер је то нужно да се расветли ствар о којој се расправља.

Прво је: упознавање бројева до десет; друго: рачунање с бројевима: а) сабирање и одузимање по низовима, почевши од броја 1 као добројка и одбрејка, за све редом до десет, и то: са конкретним предметима, са наименованим и чистим бројевима; множење и садржавање; 6) рашчлањивање и упознавање елемената свакога броја; и треће: десетица као прва већа јединка — као десетица. _

Једно од средстава за предавање рачуна јесте и Лајева рачунаљка. Она је конструисана по принципу посматрања, са квадратним сликама које изгледају овако (прилог рачунаљка.)

Вунт је доказао, да ученици боље и лакше схватају водоравни распоред ствари, па наравно и куглица, од усправнога, Он то објашњава, што су наше очи навикнуте на покрете лево и десно, а не горе.и голе. Напротив, Лајева рачунаљка распоређује: прву куглицу горе, другу доле, трећу горе, четврту доле: већи простор за покрет од последње до пете од доле до горе, и Т.д. и ако се увек замара докле преброји свих десет котурова. 5 .

Сва вештачка средства треба да се прилагођавају природи и оном сировом материалу који је већ укорењен у дечијем душевном животу, а не да се природа извитоперава и жртвује ћефовима и измишљеним справама. Лајев распорел слика је веома незгодан, јер не налази никакве примене и ослонца у животу (можда у доминама, што је у 999 непотребно.) Две мајчине сисе, редови дрвећа, кукуруза, кућа, тица у лету, риба у води, оваца када иду, војника, деце пред школом; Леја у башти, удараца секире; плакање детета, куцање часовника; ређање клупа, прозора, прстију на руци; кретање дана и ноћи, недеља, месеца и т. д. — све у природи, па и само бројање, појављује се у извесној сукцесији праве линије и даје искључиво право бројном систему. И одрастао неће и не може истовремено бројати и лево и десно, горе и доле: клупе, овце, леје, прозоре и др. чиме се сусреће дете у природи, но иде једним редом, сукцесивним редом. „Уредите се, да вас пребројим!“ На бројне слике нико и не мисли. То тражити од деце, апсо-