Učitelj
168 Учитељ
тивање; али пре свега да раде не само ради своје властите воље, не само ради свог властитог рашћења, те да би друге наткрилили, да би били победиоци у дивљој борби живота већ и да би своје богате снаге могли свима ставити на расположење као помоћ, свима, ком су оне потребне.
И тако се истиче питање: зар није могућно, да се данашња школа тако прекроји, како не би изгубила своје добре особине, а ипак како би више одговарала суштини дечјег бића; како би у њему развијала и оне душевне особине, које су данас занемарене, па чак и пуштене да закржљајуг Ако би то било могућно, онда то може бити само кад би смо се од самог почетка сваке насгаве више посветили него досад стваралачким моћима детињим, и то понајбоље у истом утицајном кругу, за који је оно везано, пре школе и за врема њеног трајања, својим личиим даровима и економском околином. Као што је малом детету дом радионица његовог духа, где се хиљадама утисака и подстицаја из његове околине прерађује у привидни свет, исто тако морају код већег детета просторије за рад у школи бити централна радионица његовог активитетга, из које оно прелази радо у школске рросторије за учење, које је само захтевало, опет поново врати у оне просторије за рад.
Од наше књиш«е школе мора постати радна школа, која се наслања на школу дечјег шрања првог детињства.
Ни сад баш није тако, као да данашња школа не би већ и сад захтевала од деце никакав рад. Добро читање, лепо писање поуздано рачунање већ је рад, и то рад, који може да утиче врло васпитно на срце и вољу дечју. — Шта више ове радње могу узети на се вредност продукшивног рада, кад. напустимо даншњи механизам дресуре, кад најзад будемо научили, да и мало ђаче радије ради из себе, него што прима у себе. То је заиста продуктивно стварање, које мсже развити сав благослов рада, кад се прочитано схвати, па кад се то тако јасно схваћено понови са свом дубином срца иу обиму властите снаге престављања, кад се ово што се доживело престави властитим срествима тако, као да човек гледа пред собом стварност, кад се изложе рачунски појаве просторне и веремене, и посматрања у школској радконици, или у свакодневном економском животу, — то је заиста продуктивно делање, које може развити сав благослов рада.