Učitelj

400 MALOJ DOO NO

предмети, који служе првенствено практичним потребама бу-

дућег живота, буду центар наставе у вишим васпитним шко-

лама. Тако су постале више реалне школе или реалке, које су сасвим избациле класичне а увеле модерне језике. Реалке су опозиција класичним гимназијама, које негирају значај класичнога образовања. Грађани, особито средњи ред, беху незадовољни што им се деца силно муче савлађивањем предмета, који немају везе с модерним животом. Зато поједине општине почеше да отварају реглке, које су у прво време биле приватне установе, јер је држава стално и свуда протежирала гимназије. У почетку, око средине 18. века, реалке нису хтеле конкурисати гимназијама, будући им је задатак био да спремају ученике више ва практичан позив, и највише да служе као припрема за учење у вишим школама, које нису тражиле претходно гимназијско образовање

Али ускоро јави се тежња да се реалке изједначе у рангу с гимназијама и зато узеше и латински језик да га обрађују

у настави. Овим се ишло на то да се оно што је у гимназији.

најважније уведе и у реалке и тако веже класично с модерним и постигне нешто више и боље него што дају гимназије својим ученицима. Тиме се хтела задовољити и школска управа, која је захтевала знање латинскога језика и за обичне чиновнике, ксји заузимају осредње положаје.

Сад настане борба између ових школа, јер реалке су тражиле да имају иста права која и гимназије, чему су, разуме се, ове биле противне. Ну како нова ствар нађе ипак присталица, само ако је иоле боља, то су и реалке биле на путу да сасвим потисну гимназије. Увиђајући ову опасност, класици су покушавали да спасу хуманистичке студије на тај начин, што су у већем пространству унели у гимназијски наставни план и оно што је реалкама било главно, а то су модерни језици, природне науке и математика, баш као што је реалка узела латински језик. Али сад ово није више била хуманистичка, већ реална гимназија. Поред класичне гимназије и реалке дошла је сад и реална гимназија, чији је наставни план био много пространији На испиту зрелости било је заступљено око неких десет предмета! Ученици су били много оптерећени и морали су да се сатиру, да би постигли све што се од њих тражило. Па ипак често им је труд био узалудан.

а