Učitelj
Практична Пелагогика 407
пракси. Овај систем покушао је да уједини реалку и реалну тимназију, којима је такође дата једна иста основа за прва три разреда, и тек онда долазе три разреда чисте, праве реanke Gea латинског језика на једној страни а на другој реална гимназија са шест разреда и латинским језиком.
На ово се до сад свела практична тежња за једноликом вишом васпитном школом. Покушаји на овом пољу после „светског рата такви су да о њима не вреди ни говорити, јер сва одступања од овога јесу површна и погрешна, јер су мање више лишена научне основе и као да су за инат...
Кад се узме теоријски, било би правилно да се ова идеја о јединству школа што доследније изведе у пракси. Будући „све имају један исти циљ, онда је добро да буде сагласности и кад се тиче примене средстава за остварење највишег циља. Али ипак зато ова тежња није још нигде потпуније остварена, ма да је за њу нешто учињено, а највише у Сев. Америци, па Шведској и Норвешкој, а и у Француској.
Има тешкоћа да се у свему изведе једнолика школа. "Тако на пр. сва деца не успевају подједнако, па не могу подједнако ни да се образују и онда се морамо задовољити да мање даровита сврше нижу школу, што ће им за њихов будући практични живот бити доста према раду, којим ће се бавити. Али осим тога може да будо питање допуштају ли "економске прилике да се сви подједнако образују, и да ли није за општи васпитни циљ довољно оно што даје народна школа, особито кад се имају у виду и тешкоће да сви бев разлике прођу кров једне исте школе2 Ипак то не значи да су покушаји да се створи једнолика гимназија бескорисни Напротив искуство је показало да то има вредности, јер: |: ученицима, особито док су још мали, олакшано је учење страних језика, пошто се у реформној гимназији уче један за другим; 2. млађим разредима знатно се олакшава, и прелаз из основне школе у гимназију био би природнији, те не би изазвао често и одвратност и пометњу у раду; 3. главни рад преноси се у старије разреде, кад су ученици снажнији, те га могу лакше и савлађивати; 4. полази се од учења жнвог језика, а то је лакше и више може интересовати; 5. деца из појединих редова остају дуже у заједници зато што могу дуже да уче заједно, пошто је основица (т. ј. нижи разреди) иста,
(5