Učitelj
424 Учитељ
њених аутора неодољиво траже своју примену у педагошким погледима, у васпитању, Т. |. тачност поставке, да је педагогика примењена философија.
ЕСТЕТИНА
Проф, Драг. Лапчевић.
Из дела „Проблем лелога у Уметности“ ___ ОСТВАРЕЊЕ СТРАСТИ.
Преживљујући вишу стварност — дакле неки душевни покрет, у нама је нека страст нашла задовољења, она је дакле остварена. Са чисто уметничке тачке гледишта споредна ствар: је што СПОЉНИ. узрок није "стваран у обичном смислу речи већ је илузија од уметничког дела. Главна ствар је наше осећање, које је квалитативно, а донекле и по интезитету исто као и у стварном животу. Гледајући трагедију једнога Ха"млета, тога идеалног мислиоца и човека у вишем смислу, наше сажаљење је нашло конкретан пример у спољнем. свету и остварило се. Оно без тога примера не би било “остварено, _ наше сажаљење не би се испољало, и душа не би била задовољена, јер то сажаљење је сажаљење и дивљење нашој сопственој индивидуи. Без тога би смо имали само једно осећање, неизражено, и оно би нас мучило. Дакле, "ми би смо у томе случају имали бол. Другим речима ослобођење од страсти је ослобођење од бола. Уз то долази један врло важан моменат, а то је што је човек у тренутку примања ослобођен од борбе. Та слобода му даје могућности за потпуно развијање остварења страсти. На пример сажаљење према трагичном јунаку па и дивљење, је често и слободно од. друштвених обзира и обзира борбе. Често у животу ми не можемо и не смемо имати то сажаљење због самога момента борбе. Тако исто при посматрању једне мраморне Венере, наша љубав према