Učitelj
682 Учитељ
— Zašto je metnuo ispred а zapetu? (a je vesnik.) — Jesti li svi gotovi? Imat ćete sada još nešto vremena, pa doho pogledajte ieste li doho napisali, a poslije toga pripravite pera, pa ćemo u bilježnice lijepo i čisto prepisati!
Prepisivanje sa fablica u bilježnice: Sastavak je napisan u većine djece bez i kakov hh i najmanjih pogrešaka. Prilažem oridinalni sastavak najboljeg učenika, koji je iza toga prešao u gimnaziju.
(Iz ciklusa predavanja „Iz škole ljepšega“.)
Vel. Grđdvac, kod Bjelovara. Mato Lovrak ravn. učitelj.
ПЕДАГОШНИ ПРЕГЛЕД
Нови педатошки покушаји у Западној Европи, По О-г Јану Угеру.
Ако хоћемо да имамо јасно гледиште о педагошким покушајима у Западној Европи, морамо пре свега имати на уму историју педагогике, која је богата реформним мислима, плановима и идејама. Нови педагошки покушаји стоје још у тесној вези, а често имају свој основ и порекло у философским мишљењима, Даље многи од тих покушаја зависе од карактерних особина личности, које их проводе.
На први поглед се може код тих реформних тежњи разликовати две групе. У прву груцу долазе они покушаји, који имају уметничко обележје а у другу они, који имају научни карактер. Први управо и нису прави покушаји, Они се могу упоредити с уметничким творевинама. Свако уметничко дело је лични покушај. Уметник, ако неће да остане при навикнутим шабланским манирима, тежи сваким новим делом да реши одређени уметнички проблем; свако дело му је лични ризик, при коме може успети, а може и насести. У томе се и састоји суштина те врсте покушаја. Стога је сваки такав покушај појединачно дело предузетника, које се не може поновити. Чак га и сам творац не може таквог други пут ство-