Učitelj

24 Учитељ

на пр. готово свагдје приговара, да су средњошколски учитељи, који су текли образовање у филозофском факултету универзитета, слабо спремљени за практичан рад у школи. Њихово методичко образовање није досташно за онај рад, што га треба да врше у средњим школама. Филозофски факултет припада међу оне старије факултете, па је његова реорганизација спора и тешко напредује, а осим тога смета му и његова многостручност, која се због диференцирања науке сваки дан још и повећава. И премда се тај факултет до данас у многоме реорганизовао, то је ипак још далеко од тога, да може потпуно задовољити специјалним позивима, а још ће „теже то извршити, даду ли му се и нови задаци, као на пр. образовање учитељства основних школа.

Из овога јасно се разбира, да се ваљано више образовање учитеља може да постигне само на два начина, или оснивањем засебнога педагошкога факултета у универзитету, или оснивањем посебних високих педагошких школа. Образовање учитеља основних школа у филозофском факултету значило би увођење сасвим другога духа, него ли је онај, што у њему данас влада; а то се не би могло да постигне нити за десетке година, јер би се томе опирала једна јака традиција, и јер то за вољу учитеља основних школа не би нитко хтио да учини. Тко би се нашао, да ради потребе основне школе — која се сматра још увијек малом школом, нечим нижим и мање вриједним — реорганизује филозовски факултет. Таквој реорганизацији опирали би се, и то врло успјешно, ваљда сви данашњи његови професори и ђаци као и бивши слушачи, но што је најгоре, и што би био велики гријех, оборио би се тиме његов чисто научни карактер и спречавао у научном раду, који му је намијењен.

Потреба вишега образовања учитеља основних школа развила се из напредовања основне школе, из потреба вишега народног образовања, што их диктује опет напредак у свим гранама људске производње. Данас се често чује, да мало бољи занатлије траже од шегрта нижу средњу школу или грађанску школу, а тога су мишљења и родитељи дјеце особито у већим градовима, јер су увјерени, да само образован занатлија или трговац може у данашњем свијету напредовати. Мотримо ли пажљиво развитак опћенога образо-