Učitelj

36 Учитељ

а) Поље привредно-економске делатности.

Бележим га на првом месту с тога што је село наше данас у пуној економско-привредној кризи. Оно осиромашава и пропада. Презадуженост и зеленаштво бесни... Нисам најиван да верујем да у акцији учитеља ове врсте лежи спасење од тих зала. Али се, ипак, нешто може учинити. Чиме и како» Оснивањем и радом на задружним установама свих облика. Препоручујем вам, дакле, да у местима где нема земљорадничких задруга ове оснивате, а где их већ има да у њих улазите. Задруге су колико економски толико и више још васпитни чиниоци. Вама као васпитачима је место у њима.

Ко од вас има разумевања и воље може имати и знатан утицај, да се и у привреди рационалније и боље ради. Примером у школ. градинама или јавним предавањима могу се лепи резултати показати. Имаћете прилике да из уста самога народа чујете пуно лепих прича и похвала о учитељима привредницима у пчеларима, воћарима и т. д. Читава су чуда и преображаје у својој околини створили учитељи наших старијих генерација у овом погледу !

6) Просветно-културна акција.

Ово је по нашем мишљењу н-јважније поље учитељске делатности. Културно најјачи у средини ми смо, најзад, и позвани да у том правцу ширимо свој утицај. Никад и ни за један народ не може се рећи да је културно толико развијен: да би био непотребан рад у том погледу, — за наш народ, на по се, најмање, јер смо ми тек данас у пуном формирању своје културно-просветне конституције после — с муком и са пуно жртава — довршене конституције.

Право да вам кажем тешко ми је снаћи се у расплитању читавог сплета разноврсних утицаја у овој области. Но довољно ће, ипак, бити да вам укажем на најглавније утицаје, којима сте несумњиво дорасли и који се могу без много напора пласирати.

Народне књижнице и чишаонице — на пример.

Оне су препоручене масом расписа. Кад је вама школованим лицима потребна књига кроз цео живот, — шта се тек може рећи за народ наш, који књигу још није упознао и за-