Učitelj
Књижевни преглед 65
50 50 Аппа ja ja Hans so so ja ja da Anna da Hans Anna da Hans da da da da da 50 SO
На другој страни истог листа читамо: Anna und Hans da Anna da Hans 50 105 ћорр hopp ћорр los Hans los Anna da und Hans o o о Нап5г 000
Испод овог текста је сличица двоје деце с испруженим рукама при трчању у правцу једне мете обележене заставицом.
Као што се види, ту је одмах на првој страни употребљено шест малих и два велика слова (5, о, а ој фН, A), а на другој страни још три мала (ћ, |, р). Овакав поступак био би апсурдан кад деца доиста не би могла да схвате целу. реч него само поједина слова. Лично сам се уверио да се на овај начин може успешно и за децу врло занимљиво да изучи читање. Сличан је, само не у листовима већ у књижици, и енглески буквар: Риз. Рћоше Рптег bu Eleanor J. Chambers (Blackie and Son Limited, 50 Old Bailey, London)
И један и други буквар садрже само штампана слова, т.ј. имају за задатак само учење читања. Кад је, међутим, у нас приликом последњег букварског конкурса један конкуренат поднео буквар, који је имао исти задатак, комисија га је истина огласила за најбољи, али га је због недостатака писаних слова одбила — као недовршен.
Из свега изложеног излази да писац олако пресуђује кад синтетичку методу оглашава као једино могућну за децу која почињу да уче читање. За наставника не може, разуме се, да буде равнодушно која је од тих метода лакша за децу: аналитичка или синтетичка» Ну исто тако не сме се при избору
Учитељ 5