Učitelj

416 Учитељ

'ona dokazivala kako je reč umetnost postala od glagola штећ, možda bi se ona pozvala i na jezike drugih naroda (kod Francuza umetnost: Part, veštak: Partiste), možda bi njeno tumačenje bilo: umetnost je umeti nešto izraziti, umetnost je veština — ipak ovo tumačenje ne zadovoljava. Po tome bi. značilo da svaki zanat, svaku ljudsku sposobnost, svaku veštinu treba nazvati umetnošću. A s lim se ne može pomiriti ni sama pedagogika, ma koliko ostale umeilničke grane Dile nemilosrdne prema njoj. I ako bi baš ovakvom odredbom pedagogika ponajviše dobila ipak bi ona ustala protivu nje. A evo zašto: umetnost je zaista veština, ali to ne znači da je i svaka veština umetnost. Slikaru je potrebna tehnika sitnice, veština raslvora boja i njihovo sklapanje zarad izražaja kompozicije; vajaru je potrebna tehnika dleta i čekića, Veština mešanja ilovače i gipsa..., 5уе 10 isto tako, Као 510 је obućaru polrebno znanje o spravljanju ćiriša, o upotrebi glenkova, krojenju i rihtovanju kože i i d. — pa ipak to ne znači da je i obućar umetnik kao onaj slikar ili vajar. Istina je da je i obućaru pofreben ukus za svoj posao, ali valjda to neće biti dovoljan razlog da se i njemu dade ime umetnika. On je veštak — majstor, ali ne i umetnik. | Toliko kao odgovor etimologiji, koji čovek navodi na nlisao da je umetnost u iskonu svom imala kud i kamo opsežniji pojam no što ga danas ima, pa je vremenom taj pojam toliko sužavan da, kada bi se danas pitala etimologija kakvo ime da mu da, svakako da ne bi ni pomišljala na glagol umeti. . Smatrajući da je Tolstojeva definicija najbliža istini, najshvatljivija... da se ona sa Slefanovićevom!) tako divno poklapa uz uzajamno dopunjavanje, stoga ih upoređujući rezimiram i svoditni na ovo: Umetnost je ma hakav izraz čoveRhovog duha hoji emocionalno ufiče na ljudshi duh. Naravao da sei u ovom svođenju oseća nekakva šturost, što će izčeznuti samo Uz pravilno shvatanje reći emocija, jer je sva snaga tu. Protumačimo li ovaj pojam kao jedno uzbuđenje višega ranga, gde je neminovno Ostistvo materijalističkog interesa, onda ova odredba izgleda da je potpuna. Shvatajući reč vaspitanje kao svestan uticaj starijih na mlađe, inteligentnih na manje inteligentne; oplemenjavanje ljudske duše

1) „Umetnost želja i sposobnost čoveka da se kroz emociju. saopštim drugom čoveku“. Pokušaji str. 124