Učitelj

Филозофска педагогика 439

И онај што се зове просвећен човек само је познавалац. извесних природиних појава и људских и друштвених односа. Дакле, извесно искуство извесног времена у извесним приликама даје права да се неко може назвати просвећеним, а то искуство није шта друго него историја живота и развитка у вези с људским животом, свега онога што нас опкољава Коме је та историја непозната и у најкрупнијим и у најелементарнијим стварима као нпр. што сељаци незнају историју "атмосферских појава, за тога се вели да је непросвећен. Другим речима: познавање закона природина, људског и друштвеног живота чини човека просвећеним, а непознавање тих закона непросвећеним. И та просвећеност има само толико вредности у колико је увиђај ради предвиђаја и путовођа у делању. Дотле је све прилично јасно и одређено: просвећеност је то исто што и познавање закона живота свега онога што човека опкољава и на крају крајева она мора бити непотпуна и врло несавршена иу најбољем случају нико не може бити таки зналац, да би се зањ могло рећи дајеу свему просвећен. Али том констатацијом још нисмо све рекли. Нисмо рекли ништа о томе какво се знање може убрајати у просвећеност, да ли знање које се истакло својим властитим искуством, или се у то може убрајати и искуство других људи не само у садашњости него и у прошлости» Другим речима односно овог предмета још се истиче питање:

Какво је сазнавање истинскога просвећивања. — Питање ово указује на један од најмучнијих проблема који могу искрснути у људском животу. Јер с једне стране без личног искуства, без личних експеримената, ма у ком ступњу и OGлику, нема и неможе бити знање као сигурног вође у акцији а с друге опет лично је искуство врло ограничено, и према томе ако се не послужимо искуством предака и савременика бићемо увек с маленом количином знања. И кад ствар тако. стоји, зар се онда поукама или предавањем онога што су искусили други људи, други векови и народи не снабдева човек истинским знањем, зар се тако не просвећавар И зар то знање других људи, других векова и народа не може нам бити вођа у акцији» ИМ зар онда школе у којима се то знање предаје нису истинска просветна огњишта» Шта да се одговори на ова питањар Ако се рече, да се човек без свог личног