Učitelj
494 | У чтитељ
ности, поштовању старијих и др. Абе од Сале-а и ако је поставио проблем васпитања широких слојева народне масе, није га решио у смислу либералне педагогике. Њене традиције, започете Раблеом и Монтењем, наставиће се и даље. Настављач је Ж. Ж. Русо.
Његова смелост изненадила би Декарта па чак и Монтења. Међутим, он је у ствари њихов ученик и настављач Он је највише допринео да њихове идеје триумфују. Русовљев „Емило“ познат је свима. Да напоменемо само главне мисли, изнете у овом капиталном педагошком делу:
1) Човек је по природи добар и друштво га квари. Треба дакле, дете сачувати од друштвеног утицаја и неговати га «само у природи. Ту није потребно никакво планско васпитање, већ просто оставити детету да се само брине о своме васпитању. Учитељ не сме да омета природни развитак дечјих склоности. Сва му је брига, да од свога васпитаника уклони «све оне препреке, које би стајале на пут спонтаности његовог природног развитка. Васпитање м ра бити тако слободно, да се оно тако рећи не види и не осећа.
2) Детиња душа варира према добу старости. Стога и васпштамев посао, ма колико био негативан, мора се #одешаваши према менталишету ученика. Учитељ је дужан да унапред просуди, шта су ученици у стању да науче, а не шта ће им требати за доцнији живот. За свако доба дечијег узраста, постоји нарочити програм и метода учења.
Дете је до своје 12-те године слабо и неразвијено и „духом и телом. Васпитач се у то доба прво мора старати о његовом телу, чулима. Најпре му се мора дати природна храна — мајчино млеко. Удови морају бити потпуно слободни без икаквих повоја и обућа. Емило ће ићи бос. Треба имати поверења у лековиту моћ природе, јер је медицина вештачка ствар. Настава му није потребна. Историја му се неће предавати, јер неће моћи да разуме везу и узрочност догађаја, нити пак литература, јер неће разумети Ла Фонтенове басне. У накнаду зато нека Емило посматра и вежба своја чула. Нека се нуди да јасно видн, па чак и у помрчини да зна одредити раздаљину. Он ће постепено гомилати опажаје и "сензације, да би из њих доцније створио идеје. Емило је сло-