Učitelj

898 Учитељ

ж

Ако се расматра историја праваца који су у настави Зем„љописној владали, видећемо да су се у току времена истицала ова 3 правца по којима се распоређивало градиво Земљописне Наставе пошто се сврши са обрадом околине или завичајне наставе.

1.) Предавање по. политичкој подели земље;

2.) Предавање по научном реду излагања;

3) Предавање по географским јединкама или географским заједницама живота.

Оваки је од ових праваца имао време у коме је господарио. Тако је било и у другом свету па и код нас.

Новим наставним програмом од 1927. год. прописаним за целу државу заступљен је правац предавања земљопионе наставе по географским областима. Прописато је да се по изученој географској јединици у којој је школа (околине у завича ју) очигледно и на карти (положај, рељеф, воде, клима, производи, становништво, путеви, насеља, знатнија места, културни живот, прелази на изучавање природне географске области у којој је школа, а после имају се изучити и остале географске области y држави.

Тај принцип изучавања земљописне наставе по географским областима је модеран.

Пре него што се изложи како треба. предавати градиво земљописне наставе по географским областима по принципима Модерне Дидактике да се запитамо: шта је то географска област

Под географском облашћу се разуме простор земљишта који чини једну природну целину: има исти геолошки састав, рељеф, исту или сличну климу, биљни и животињски свет, заједничке особине и истоветне прилике за живот. Ове одлике утичу једна на другу и једна особина одређује другу. Тако: од састава земљишта зависи висински облик или рељеф, а од тога је зависна клима. Од климе зависи биљни и животињски свет. Од подесних особина

· земљишта зависне су саобраћајне прилике. Од тога зависи и насељеност, култура, благостање и напредак становништва једнога краја и т.д..

Узмимо за пример географску област: Јадранског Приморја.

Она је карактеристична каратна област. Кречњачко земљиште испресецано је пукотинама. Утицајем воде кречњак се раствара и постају шупљине у земљи, пећине, канали и т. д. А на површини се виде често вртаче. Вода отиче у дубину вертикално па