Učitelj
Француска школа и национализација наставе 20
2) Тек у обласном делокругу рада може се осетити највећа активност наставе основног школства.
Два Одбора који врше управу: У локалној надлежности.
Национални синдикат се изјашњава за установу Школских одбора са аутономним финансирањем. Његова надлежност ограничава се на материјално издржавање школе, његови извори неће се заснивати на буџету него на стварним потребама. Да не би постао компликован и да би у свом раду остао што активнији њега сачињавају: један правни члан (председник или његов делегат, инспектор академије или инспектор основних школа, управитељ-ца школе, општински благајник и школски лекар).
Референт најзад инсистира на квалитету којим треба да се одликују учитељи с погледом на: лаицитет, компетенцију, морални и интелектуални живот.
Учитељ, чије ће стручно образовање бити осигурано у заводима, који ће стајати под руководством психолошко-педагошког тела, постаје главни чинилац у васпитању. Он се не може свести на улогу једнога маневристе, улогу споредне личности у васпитању. Поставши сауправљач народног образовања и његов најактивнији члан има да нађе у свом синдикату, који је никао приватном иницијативом, орган проучавања и директне акције, продужење стручног образовања и задобијање нових слобода. |
Дискусија ових проблема на нашим конгресима и важност резолуција које су на њима донешене живо је коментарисала штампа и дубоко покренула јавно мишљење. Учитељи не претендују да се препоруче за законодавце, али сматрају да имају право да се чује њихов глас у овом великом питању националног васпитања. Отуда су поникли безбројни пројекти које су радиле парламентарне групе, пројекти које су инспирисала наша саветовања.
Национализација наставе је дело дугих напора, који ће без сумње тражити још много нових напора. Национални синдикат неће се уљушкивати обманама, те ће енергично настојати да продужи рад у истом правцу.