Učitelj

Земљописна настава 45,

земље били су веома снуждени. О: односима у овој земљи · нису појма имали“

Заиста, када се у школи учења нешто на време није учило, доцније је тешко то поправити. Лончар је брижљиво понео са собом своју земљописну бележницу, у, њој је био лепо забележио, колико су високе све планине светске, колико су дубока мора, величина градова, дужина река, али о „далекој земљи“ ниједне речице.

Има ли икаквог смисла сипати детету на левак у главу колико квадратних километара има известан слив> Свака страна из бележнице показује, да је земљопис во времја оно био само пртљаг памћења. Ко од нас одраслих може себи преставити нешто на основу ма ког од тих бројева.

Оба наша путника мољаху, да им се покаже пут ка главноме граду, али они не разумеваху језик тамошњих ста- . новника. О

„Овај град доле на југозападу сигурно је главни град, пошто се ту стичу многобројне железничке линије“. Тачно. Наша два путника најзад уђоше у главни град. „Да смо ми знали, да је овде тако топло, рече земљорадник, ми не бисмо у овај град ни дошли“. „То су они могли да виде из карте“, рече један ученик. „Град лежи на истоме степену ширине као и Напуљ“. Види се дакле да се у радној школи полаже много на позитивно знање. Али важније још него знање јесте умење.

Други ученик бејаше опазио ситно исписан број 640. Он рече: „У овоме граду ће бити много топлије него у Напуљу, јер Напуљ лежи поред мора а овај је град на висорави“. Други сумњаху са правом оно тврђење „много топлије“. Да наградим ученике за њихово марљиво читање карте, био сам спремио филм и показах им једну анзихтс-карту из Мадрида. Ово гледање слике имало је да буде више него пријатан прекид рада. И анзихтс-карте такође треба разумети читати. Земљописних карата и анзихтс-карата има из сваког кута земљиног, треба само знати од тога двога направити једно потпуно наставно средство. Ко са собом понесе на пут добру земљописну карту, и ко често застаје пред излозима, где су изложене анзихтс-карте, тај стиче темељно знање из земљописа. На овој је карти лако видети, да се садб--