Učitelj

50 Учитељ

Разговарамо о извозу и увозу и сазнајемо, колико конаца у сплету светске привреде везује Немачку са Шпанијом. Преимућство овог начина учења у томе је, што се у средишту земљописних посматрања налази домовина. Све учење ове

врсте полази од посматрања, а не теорише се над главама дечјим, и мање обдарена деца извлаче са оваквих часова богату добит. Ако пак хоћемо да се вратимо поступку, по коме сам

обрадио Северну Шпанију, он је у овоме: Напрегните све своје духовне силе. Будите стваралачки. Проналазите својом рођеном снагом, да вам се то у животу корисно нађе.

С немачког Драг. А.

" Почетна настава рачуна.

Марија Монтесори.

Још у трећој години, кад деца ступе у забавиште, знају да броје до два и три. После врло лако науче бројење, које се састоји у бројању предмета. За тај циљ служи нам хиљаду различитих предмета, које наилазимо у практичном животу: „На капуту недостају два дугмета“; „Потребна су још три тањира ит.д.

Једно од првих средстава, које ја употребљавам за бројење, јесте новац. Тај сам новац направила од картона и обојила га, да личи на никал и сребро. Он потпуно личи на садашњи новац у употреби а у Лондону га израђују и употребљавају за наставу заостале деце.

Размењивање новца је први облик бројења који необично привлачи дечју пажњу. Показујући новце од 5, 10 и 20 пара, ја са њима предузимам бОројење до десет и ни један начин није практичнији и кориснији од овога. Они имају толико односа у практичном животу, да интересују сву децу.

Кад се деца науче да броје емпиричким начином, онда се прелази на методичка вежбања. За ту сврху узима се дидактички материјал, који се употребљава и за васпитање чула. То су десет штапића од којих најкраћи одговара једном десиметру а најдужи једном метру. Према томе први штапић је дугачак један десиметар; други је дугачак два десиметра, трећи три, четврти четири и т. д. Сваки десиметар је на-. изменично обојен црвеном па плавом бојом.

Једног дана деца су уредила штапиће по дужини и по·„ чела су да их броје, почињући од најмањег: један; један, два, три, и т. д., увек полазећи од један и од стране А. (Сл. !.).