Učitelj
Књижевни преглед 73
је прво опсежно излагање аустријске укупне наставе. Други део књиге обухвата опсежно излагање појединих грана · немачке наставе, која, ослањајући се на саморадњу детета, потпомаже истинско језично образовање. Притом се потпуно узимају у обзир како детињски стваралачки језични облик (слободан састав и његова помоћна подручја граматика и правопис), тако и „схватање и уживање у страном језичном облику“ (читање, лектира). Књига је прва публикација, која је произашла из предавања на педагошком институту на вишим школским курсевима за учитељско образовање од четири семестра у Бечу. Сада је сваки у могућности, који није могао слушати ова пишчева предавања, да баци поглед на рад педагошког института и да упозна на који се начин образује млади учитељски нараштај. Зато нека је ова књига од Линкеа препоручена свима учитељима, који се интересују питањем укупне наставе и који желе да се овај правац наставе израђује и даље усавршава. К. Ви ег, Гје Кпзе дег Рзуспојоаје. О. Езсћег, Јепа 1927.# Професор Билер покушава у овој књизи не само просту карактеристику многих праваца у психологији садашњице, већ критични претрес о аксиоматици психологије: „Став о три исхода и једног супротног становишта у психологији налази се у средишту“. Не, ради се о кризи рушења, већ о кризи обнове. Од импресионизма и класичне психологије асоцијације од 1890. — Масом у његовој „Анализа осећаја“ утврђене опште полазне тачке психологије и физике — полази Билер, да би тиме обележио психологију мишљења коју је основао Килпе и Фрајдову психоанализу као супротна дејства према психологији асоцијације. На ову се ниже психологија односа Американаца Н. 5. Јеттуз-а и Тћоттфаке-а, духовнонаучна психологија од ршћеу-а и теорија мисаоних веза од 5ртапше!-а. У другом главном одсеку претреса Билер врло очигледно, да су ова три правца изабрала различита излазна стања: доживљаје, мисаони поступак живих бића и његове корелације са творевинама објективног духа. У трећој глави указује Билер, да се ова три излазна стања имају схватити као конститутивни моменти једне јединствене психологије, као потпуно уређени и мисаони догађај, као управљање у целокупном домаћинству самих индивидуа. Ово јединство пси-