Učitelj

ренин а

|

ПРИМ па

178 Учитељ

да од новаторских тежња наставника школског рада нема ништа. |

Дакле наставник школског рада. у учитељској школи није просто у стању да спроведе у вежбаоници крупније новине, јер за то нема праксе ни материјалне могућности; јер је његова делатност ограничена многим факторима.

А да ли је боље да се учи прво слова „о“, „а“ или пе, то је таква ситна ствар, таква маленкост кад се упореди са реформама пред којим се ми налазимо, да о томе не вреди ни да се говори.

Дакле мора се тражити други пут, а то је оно што је учинио у Америци проф. Колингс. На име, мора да се издвоји једна основна школа која би била општа школа за примену новог школског система. Разуме се да прелаз на нов систем мора да се врши постепено и то после озбиљне и темељне припреме наставничког особља опште школе. Још смо пре годину дана на страницама „Учитеља“ покренули питање о таквој експерименталној школи, то исто понављамо и сада. И овај пут држимо за једини и правилни којим се може доћи до нове школе У таквој би опитној школи сарађивали заједно са учитељима и наставници школског рада учитељских школа. МИ када се види да идеја комплексне наставе није никаква неизводљива теорија, већ и сасвим остварљива и продуктивна, онда ће се сигурно и наставнику школског рада разрешити руке и даће му се више и инициативе и времена да с тим системом рада упозна и ученике учитељских школа.

Зато понављамо још једанпут, да за сада једини правилни и целисходни пут ка новом систему рада води преко опитне школе. А да сама идеја комплексне наставе одушевљава многе учитеље, и да се у учитељским редовима одавно осећа потреба реформе у основној настави, о томе сведочи

· низ писама од учитеља из разних крајева и разних генераци-

ја. Али ћемо о томе, као и о организацији опитне школе, проговорити неколико речи доцније.

Василије А. Пејхељ #