Učitelj
250 У цчитељ
још боља, нужно је да и ми, њени свештеници и службеници, будемо савршенији и бољи. Учитељ је први услов лепше школске будућности. Без његова зноја и његова пожртвовања сваки просветни напредак је немогућан и илузоран.
Др. Драг. Ђ. Петровић
Уметничко васпитање
Као највиши васпитни задатак био је и остаје морално васпитање. Оно обухвата развитак моралне свести, моралних осећања и савести и моралне воље која произилази из увиђања апсолутне вредности моралног закона или апсолутне лепоте моралног идеала. Најважнији и највиши ступањ човечјег образовања показује се онде, где се човечји душевни живот развија до моралнокарактерне личности, у којој преовлађује морална страна душевног живота. Али васпитање не "би било потпуно, ако се не би бринуло и о неговању других виших осећања у која поред осталих долазе и осећања према "лепоти, т. ј. кад не би водило рачуна и о естетичком и уметничком васпитању.
1 Основа и важност
Од кад постоји. уздизање рода људског путем образовања, у колико су историјска сазнања могла допрети, поред интелектуалног и моралног напредовања ишло је и естетичко напредовање. Преисторијске шаре на животињским костима, утиснути орнаментални украси на најстаријим урнама (судовима за чување пепела од спаљених мртваца — сродника), примена бубњева и добоша, гласоудари, игре и телесни украси били су већ код квартерног човека и налазе се и дан дањи код народа на најнесавршенијем културном ступњу. Из тога се има закључити, да је уметност општа човечја потреба. И примитиван човек имао је да попуни једну потребу коју је могао подмирити само уметничким стварањем; у њему је такође живела жудња за усавршавањем свога непотпуног бића. Игра је тесно сродна са уметношћу и проистиче из истих по- · треба. Игра и уметност су људима одмена озбиљности. Зато