Učitelj
292 У чисте њ
Напомена. Код првог и трећег решења питање је само у томе, да се одмах у почетку добро узму у обзир вредности по месту. То се постиже тачним потписивањем једнаких вредности. При израчунавању деца говоре опширно: 6 јединица и 4 јединице јесу 10 јединица и 7 јединица јесу 17 јединица, и 5 јединица јесу 22 јединице. Пишем 2 јединице а 2 десетице додајем десетицама испод десетица. На исти се начин сабирају десетице и стотине. Доцније, кад се ово добро схвати, изостави се назначавање бројева по месту, него се сабирају само цифре. Код другог решења тражи се заједнички именитељ и тек пошто се доведу на заједнички именитељ, сабирају се бројитељи.
Б. Одузимање
1) Целих бројева 2) Обач. разломака 3) Десет. разломака
45 7408 2 54,5 — 635 = 35 | 6773 5 | | 16,221 2 5 | 8| 8 045 45
Напомена. Код ових задатака јавља се случај, да је неко место умаљеника мање него одговарајуће место умалитеља. У овом се случају јединица вишег реда претвара у јединице које се траже. Ово се обележава једном тачком више позајмљених, а више тога у почетку се ставља мало 10, а доцније се то изостави па се само каже: „Позајмим једну стотину, па је претворим у десетице и овде имам...“
Али могу и 1 и 3 задатак да се израде, не позајмљивањем, већ допуњавањем вредности цифара умалитеља са
онолико колико треба до вредности умаљеникове цифре. Овако:
589 Говори се овако: би 3 јеу 9 — 396 ди 9 јесу 16; 193 Зи 1 јесу ји К јесу 9.
За децу је овај начин одузимања неразумљивији.