Učitelj
670 У чисте ј
оправдано можемо замерити занемаривање позитивног знања на рачун историје и сувише узан круг у женском образовању. Његов систем приватног васпитања, с практичног гледишта је немогућ као општи васпитни систем.
Својим васпитним погледима Монтењ је вршио велики утицај на своје последнике: Коменског, Русоа, Песталоција, Хербарта. За Русоовог „Емила“ готово би могли рећи, да претставља Монтењеве васпитне погледе разрађене и доведене у систем.
Цветко Ђ. Поповић
НАСТАВНИ РАД.
Ручни рад у забавишту
| Задатак и важност
Педагози целога света слажу се у томе, да је рад основ
сваке друштвене делатности и извор и утока снаге човечје. Сви ресултати цевилизације јесу ресултати умног и телесног рада и тако је рад постао један закон живота. Он је извео човечанство из варварства у цивилизацију; он носи целокупну зграду културног живеста и у њему леже моћи за даље развиће човечанства. Стога су данас и отпочели оправдани напори, да се школа реформише на базу рада и да се тако створе нове школе, које ће више развијати активност, саморадњу и социјалну свест. Увођењем ручног рада у наставу, нова школа хоће да развије физичку окретност и уметност, које су корисне за практични живот, па ма се човек чим занимао. Без њега би опште васпитање било непстпуно, пошто је он моћан фактор у хармонијском развићу детета. Зато. је данас опште мишљење, да је ручни рад веома користан и за забавиште неопходан, јер је у исто време и једна врста игре. У еволуцији ручнога рада до сада су у главном позната. трџ правца: педагошки, филозофски и привредни. Педагошки правац тежио је да васпитава и учи децу радовима и да их тако спреми за корисне чланове друштвене заједнице. Философски правац тежио је, да ручни рад потпомаже осталу наставу а привредни правац захтевао је да сами ученици израђују поједине предмете, да их продају и тако привређују. Ма који правац од тих заступали јасно је, да је вредност ручног рада велика и зато га ми уводимо и у забавишта.
1 Ручни рад на првом месту потпомаже физичко васпитање. При сваком скоро послу има физичког напрезања и