Učitelj

Циришки Школски синол и учитељско образовање – 695

и једног и другог досадањег начина за учитељско образовање, а у исто време избећи све недостатке њихове. Такво решење предложио је Синоду од 1926 у име Васпитног савета пређашњи директор васпитања, рт. Моџ5еоп, у најопштијим, начелним потезима. Тај нацрт, познат под називом Бјећ!ћпјеп, био је од Синода једнодушно примљен. Прошлогодишњи Синод имао је да одлучи о плану за практично извођење тога нацрта, како га је предложила Надзорна комисија уз сарадњу Пт. зећајећ т-а. Казали смо да ће тај план по. општем уверењу бити подлога за нов закон. Покушаћемо да обележимо у чему се састоји то компромиснс решење.

Полазећи од чињенице да и проширено образовање учитеља примарних школа неће у погледу на трајање можда никад или бар не у времену, које се може догледати, моћи да буде изједначено с потпуним академским образовањем, план истиче то као прву претпоставку за компромисно решење према приликама и потребама циришког кантона. С једне стране повећање државних. издатака, а с друге сразмерно високи број учитеља који је годишње потребан циришком кантону стварају потребу да се и после реформе мора рачунати с минимумом времена при спремању нових учитеља. Због тога је потребно да образовање учитеља према постављеном циљу почне што раније. ·

У спровођењу ових погледа предвидео је нацрт Пт. Мопхкоп-а „посебна одељења средњих школа за учитеље", у којима би се ученици припремали за ступање у „Учитељску школу“. Оба ова дела учитељског образовања прихваћа и Надзорна комисија учитељског семинара. Само је референт предложио за припремни део назив. „педагошко одељење кантоталне школе“ или „педагошка средња школа“, а за виши чисто стручни део назив „педагошки институт.“ Усвојени су називи Педагошка средња школа и Педагошки институт. Као разлог за увођење нарочите средње школе за оне ученике, који желе да се потом спреме за учитеље истицано је да удешавање наставе према будућем позиву треба да почне што раније, да треба нарочито пазити на образовање личности са дидактичким способностима и наклоностима за социјални рад итд., а поред тих ошитих разлога наглашена је још и нарочита потреба за спремом у вештинама и ручном раду, која дуго траје и захтева много вежбања под добрим руковођењем, а за коју у садањој средњој школи нема прилике.

Према овоме образовању учитеља циришког кантона служиће убудуће Педагошка средња школа и Педагошки институт. Један поглед на њихово уређење показаће нам оправданост одлучене реформе.