Učitelj

Карло Кер 41

избаце на површину. Он је у стању да изнесе своја блага само уз грозничав рад, који му ускомеша сву унутрашњост, а често постане и жртва његова. Друкчије стоји ствар са генијем, који своја блага износи без душевног напора такорећи несвесно као што природа износи своје плодове. Он не зна како и зашто је дошао до извесних закључака и ставова. „Ништа није несвесније до рад генија“.

5) И најзад док се рад талента састоји већином у копирању, снага генија се манифестује увек у новом стварању. Геније је увек оригиналан; оригиналност је његова битна карактеристична црта. Она веје из сваке његове претставе, осећања и вољнога акта. Примарни чиниоци стваралачке снаге талента су средина, дух времена, васпитање, док је урођени дар чинилац другога реда. Са генијем ствар стоји обратно. Ту је наслеђени дар примарни, а све остало секундарни фактор. Код талента оријентација долази споља, код генија изнутра. Пружа ли геније сасвим ново свету, он то увек црпи из самога себе; највише духовне творевине извиру из најдубље унутрашњости његове. Могућности, које дремају у океанској дубини његовог духа неисцрпљиве су за напредак људскога рода. .

То су у битним потезима разлике између талента и генија. Природно да се строга граница између њих не може повући пошто се они разликују само градуелно, а не и квалитативно. Ми ћемо у дањем излагању ограничити нашу пажњу | само на продуктивну активност генија. Говорићемо најпре о обиму генијалности, затим ћемо изнети опште услове гени-. јалног стварања, па ћемо посматрати фантазију и интуицију као крила генија и најзад осврнућемо се на психолошку и патолошку теорију о природи генија.

(Завршиће се у наредном броју)

о мана ноте 2: ЛР ВЕНЕ

ИСТОРИЈА ВАСПИТАЊА И НАСТАВЕ

Карло Кер) Ружа Леринц

Пре сто година, 5 априла, родио се Карло Кер у Голдбаху код Готе. Лепо му беше детињство, иако му је отац био само

#) Читаоцима „Учитеља" је познато име педагога Карла Кера. По рачуницама које је пре педесет година израдио по Керу наш педагог пок. Стева Д. Поповић за дуго се код нас радило као по најбољим, а распоред. рачунског градива по видовима, који се и данас задржао по многим добрим