Učitelj

Цртање у основној школи 129

Цртање у основној школи од Милана Ј. Јањушевића

Спенсер је још давно ставио врло убедљиво једну примедбу: да се много пута у настави полази од тежег и апстрактног, уместо да буде обрнуто. То долази отуда, што неке просте ствари на први поглед изгледају лаке, док су оне баш много теже од оних што нам на први поглед изгледају мало сложеније. Тако је у геометрији некад изгледало много простије и лакше дати појам о геометријским површинама пртајући их на табли, у место да се оне најпре уоче и покажу на стварима које су око нас. Скоро исти је случај и са цртањем (као предметом), нарочито у основној школи. У неким школама још егзистирају оне цртанке са квадратићима и тачкицама, по којима дете у првом и другом разр. треба, као неки инжињер, да црта од правих линија многе симетричне ствари. То долази опет отуда што се мисли, да је детету врло лако и просто повлачити праве линије од тачке до тачке. Али да то није лако ни просто потврђују баш те избрљане цртанке, са прогуљеним листовима од брисања. И онда у место да цртање буде нека дечја забава, где ће она уживати у својим творевинама, оно им постаје мучење. Заплашена неуспехом цртања у школи и непријатним осећањима која су везана за неуспех, деца, иако имају нагон за цртањем и шарањем, слабо покушавају цртати ван школских часова.

Истина за ово није непосредно крив наставни програм, јер он прописује, да се цртају у нижим разредима (Тип раз.) ствари по сећању и илуструју неке приче. Томе су криве старе методике и старе навике и традиције неких школа, а затим мало поклањање пажње цртању у основној школи, иако је оно помоћно средство за све наставне предмете. (За овај последњи случај крив је и наставни програм, што је дао исувише грађе за друге предмете, да су све вештине запостављене). -

Ако се жели деци омилити цртање и потстаћи их на самосталан рад, треба одбацити овај горе наведени начин цртања. За децу је много лакше, а и милије им је, да цртају неке догађаје из прича или неку ствар по сећању, или да прегледајући цртају неке карикатуре из новина и дечјих листова. На први поглед то изгледа за децу теже, него „симетрично“ цртање са правим линијама. Али свакоме стоји на расположењу да се пробом увери. Ја сам вршио пробу са цртањем по сећању код деце из забавишта. Један мали ученик је за тили час без брисања и поправке, нацртао аутомобил дању, ауто-мобил ноћу, лисицу, барјактара, трубача и пса.

Исто тако вршио сам пробе са прецртавањем карикатура. Све оне лепше карикатуре из дечјих листова ја сам исецао, па

Учитељ_ 9