Učitelj

Село као васпитна заједница 182

налне свечаности, добре остатке народне песме и уметности сачувати и неговати. Но за сељаке се није бринуло, остављени су сами себи, своме незнању и замамама јаче градске културе. Тако се много изгубило.

Што је било пре по нагону, природно, расно, данас се чини свесно и сврсисходно. Циљ мора бити јасан и одређен. Шта треба сељак данас» Сељак треба да продуцира за тржишта! Зато је потребно рационално обрађивање земље, добра нега стоке и разумна употреба рада. Стручно образовање је, говори се, основа сељакова знања и звања. Да — али је потребно код сељака отстранити осећање да је сеоски живот нешто од мале вредности „треба га одушевити за његов живот. Он мора бити свестан да од свога живота може нешто више и боље учинити. Треба створити здраво сељаштво које је свесно своје вредности и значења за цели народ, које се поноси својим завичајем и весело привређује на рођеној груди и које више цени унутарње вредности сеоског живота него спољне вредности градског. Ко да то учини» Властите силе села не могу па и породица није у стању. Мора се сада извана с васпитањем надокнадити оно што село — пре васпитна заједница — није у стању учинити. Шта треба учинити у економском погледу знамо сви. Само се много теорије даје. У културном погледу немамо јасног и једног циља. Треба ли да се село повароши» Каква је сврха васпитања сеоске омладине» Треба ју васпитати да буде свесна лепоте и важности сеоске културе и да је преузимање гратске за њих знак некултуре. Потребно је економско образовање, васпитање за

азумно и достојно вођење живота, грађанско васпитање и нега религиозности. За сеоског учитеља потребна је посебна спрема што би могли учинити старији сеоски учитељи. Пољоделске школе требају бити на селу са свим средствима. снабдевене. Оне не требају бити саграђене и упоређене по гратски или касарнски него — не узеву обзир разреде да показују леп сеоски уређај. Зидови школске собе и ходници требају бити украшени сликама лепих сеоских станова, старих и нових намештаја, сеоске ношње, предела... Свака школа треба да је радионица. Учитељи треба да познају народ и сељаштво и да га цене, а ово цењење предати омладини.

У домаћим школама девојке не треба да се вежбају само у економији него да се упућују у леп породични живот. Оне ће и даље живети у породици и биће у додиру са децом. Оне треба да. добију смисао за леп уређај сеоског стана, одела. .. Кад се поврате кући треба да је обнове. Јер ако би им живот и даље остао пуст и досадан као и пре, онда су могле дстати код куће. Удружења би даље доста допринела народном напретку само кад би сви били у њима и кад оваквих удружења не би било превише. У овим удружењима не би