Učitelj

Домаћа књижевност 145

____--___-=_---

и деси, показује тежак порок карактера. У периоду пубертета лаж постаје све чешћа делом од стида, којим дете тражи да сакрије своје интимно мишљење. Стога треба разликовати три врсте лажи: „социјална лаж, учињена да се користи други: „асоцијална“ лаж учињена својом фантазијом без штете других; И „антисоцијална“ лаж, која има за циљ сопствену корист. Средства да се лаж сузбије код деце различита су а на прво место долази пример. Не треба никад лагати пред децом, јер их то води рушењу свога карактера. У случајевима тешких лажи треба се обратити психолозима за савет.

4. Стање школа у Угарској. — Данас Угарска има 8.518.574 становника. По последњој статистици она је имала 6541 основну школу са 17.012 учитеља и 688.768 ученика. Учитељских школа има 48 са 593 наставника и 6106 ученика.

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

А) Домаћа књижевност

Психологија на експериментално — биолошкој основи

од проф. Драгољуба Бранковића, инспектора министарства _ просвете, издање Рајковића и Ћуковића, 1930 г., стр. 227, цена 35 динара.

Ток свога унутрашњега живота, сва она разнолика збивања у себи човек је с нарочитим интересовањем увек пратио и настојао, да схвати. То је гледање на психички живот, како је и јасно уосталом, било увек у зависности од општег погледа једнога времена на ствари и од стања науке тога времена. Данас се опажа у свакој научној области велика живост, велико тражење. Кад је тако и другде, није ни чудо, што се у области психологије опажа једно нарочито живо струјање. Виде се многа настојања, да се објасни психички живот. Једни полазе у том послу од једнога становишта, други од другога. То долази с једне стране отуда, што је психологија као засебна наука релативно млада, а с друге стране отуда, што је њен домен суптилан и разнолик. Тежња да се уђе мало више у психолошке проблеме уродила је том разноликошћу у погледу на психологију. Свака од ових струја рећи ће вам понешто, објаснити неку страну унутрашњега живота или покрет као израз тога живота, али не обухвата све.

Многобројне чињенице оправдавају у многоме, ако се психички живот схвати као динамика живе енергије, којој је

Учитељ 10