Učitelj

204 Учитељ

другим предметима иде напред са осталим ученицима. Најважнија измена у наставном плану је наставна консолидација. Док се у осталим школама учи у једном семестру истовремено три четири научна предмета, у опитној школи је њихов број ограничен. Сваком научном предмету се, наиме, додељује у семестру већи број часова (4 часа недељно), да би се ученик боље сконцентрисао. Као нов предмет уводи се „општа јестатвеница, у којој се све градиво из физике и хемије обрађује на основ. ним проблемима из живота и са практичних гледишта. У последња два семестра изборност предмета је проширена. У методичком погледу, рад се преноси, колико је год могуће, на самог ученика, по радном систему. Тиме се ученици воде ка већој самосталности. Употребљавају се проблемске методе: ученику се дају написана питања, на која он писмено одговара. Одговори на питања захтевају тачне информације, које ученик прибавља самосталним проучавањем књига и уџбеника. За наставни језик се не употребљава читанка, већ ученик чита укупна литерарна и научна дела. Гласно читање је пре изузетак него правило. У реформним радним школама се много више чита и пише, него што је то био обичај у „наставним школама. Место учионица оснивају се радионице за земљопис, за историју итд. Ученици прелазе сваког другог часа у одговарајућу радионицу. Моралним васпитањем ученици се упу-. ћују на самоконтролу и ствара се ученичка самоуправа. Школа се такође стара о колективном васпитању на редовним ученичким скуповима, те ово делимично преузима на себе задатак грађанског васпитања. Међу учитељима и ученицима одржава се однос заједничке сарадње на темељу узајамног поверења. Учитељи се обраћају ученицима са „ви“. Ученици ословљавају учитеље по имену (господине 3..., госпођо Ј...). Пошто се жели, да се код ученика развије свест о дужности према школи као целини, свака од ових нових школа има своју сопствену химну и своју заставу. Иако све школе раде према једном основном плану, ипак свака од њих развија свој индивидуалитет.

Сеоски васпитни заводи у Немачкој

од Миодрага В. Матића

Немачко школство је одувек привлачило пажњу и интересовање педагошких кругова из других културних држава. Тако су се појавиле и многе школске новине, које су постале предмет многих педагошких студија. Једна од најважнијих школских новина су свакако сеоски васпитни заводи. Њихови резултати и њихова стварна вредност могу се проверити тек сада, после вишегодишњег њиховог рада. Ако се издвоји све оно, што је било у прво време плод претераног одушев-