Učitelj

258 | ит

полазна и централна тачка, а рад на градиву бива дубљи и темељнији. ;

Сад се поставља питање: је ли укупна настава на вишем ступњу уопште могућна 2

Приликом отварања некојих реформних школа на Западу стајало се пред задатком, да се укупна настава утврди у оквир дотичних школа, па су према томе чињени и покушаји, да се предметни систем, који је дотле искључиво владао, и на вишем ступњу замени комплексним системом. Дабогме, да се наилазило на тешкоће. Везивање предмета није било увек могућно, а није било ни потребно сваки пут.

Од ученика се захтева прилична мера језичних, рачунских, техничких и других способности, које треба и могу да се увежбају. Али за ово вежбање треба времена, које се мора зацело ускратити укупној настави. Тако се без нарочитог систематског извођења не могу успешно обрађивати рачун, цртање, музика, ручни рад у радионици и врту, које предмете на вишем ступњу предају стручни учитељ. Из овога опет следује питање: може ли један предмет, који је поверен стручном учитељу да буде полазна тачка за наставни комплекс Узмимо напр. рачун. Зар се у рачунским задацима не налази огроман материјал из јестаственице, земљописа, наставе матерњег језика Или, зар једна животна заједница из јестаственице, рецимо „виноград' не би могла да послужи као подлога за остале наставне предмете» = Настало би живо тражење рачунских задатака из ове стварне области, обрађивала би се од стране наставника земљописа 06ласт засађена виноградима, из матерњег језика читали би се чланци ради употпуњавања података који недостају, на часу цртања цртао би се винов лист или грозд итд. — Све би то ушло у поступак и онда би постојали следећи низови: рачун, јестаственица, земљопис, матерњи језик, цртање.

Нарочито у трећој и четвртој школској години завичајна настава даје највише потстицаја за рад.

Из извештаја о раду реформних школа даје се закључити, да се на вишем ступњу укупна настава може протегнути на матерњи језик, земљопис, историју, природопис. Потстицаји за рад су обимни, проистичу из једне живе стварности. У једну групу градива може се улазити са разних становишта и живо интеросовање може се непрестано потхрањивати. То се постиже поуз-