Učitelj

Предлог за реформу прашких школа 461

само у друштву. Заједничке радове и уопште заједничке подухвате, не само што не треба ускраћивати, већ их треба свима силама потпомагати у циљу васпитном и наставном. Потребно је на пример користити што више мисао о самоуправи у школи. А то не значи ишчезавање појединца у друштву. Здраво друштво може се ослањати само на здравог појединца, који је постојан, свестрано образован и код кога је развијено социјално осећање.

Ш Садање стање школе

Данашње стање школе не одговара потпуно овим начелима. Досадање једнолико заједничко васпитање свих ученика, без обзира на индивидуалне разлике, одговара само потребама просечних ученика, док тешко погађа, како исподпросечне, тако и надпросечне ученике. Статистиком напретка и успеха можемо обухватити само исподнормалне ученике, па и то само делимично и непотпуно. Сем тога и та статистика доказује како данашња школа не испуњава потпуно свој задатак, и упозорава _ нас да тражимо пут ка поправци.

Према званичним подацима, састављеним у Педагошком заводу за последње две године (1926—27 и 1927—928), види се да још у [ разреду основне школе отпадне 5Б—19% нових ђака. Много њих отпадне доцније у сваком разреду, тако да скоро 10% четрнаестогодишњих ђака одлази само са свршеним М разредом основне школе. До Ш разреда грађанске школе доспе у Прагу око 52,6% ђака; а 24% заврши школовање закључно са П1 разредом; око 16% напусти школу после 1 разреда грађанске школе, а остали махом одлазе, као што је познато, из основне школе директно у живот. | Ни услови за успешан васпитни рад нису обезбеђени, Учитељ може да ради успешно само са ученицима који су телесно здрави и чије су социјалне прилике сређене. На жалост до сада у Прагу немамо верну слику телесне, здравствене, социјалне и васпитне средине наше деце. Поједини резултати испитивања, вршених у Педагошком заводу, у дечјим саветовалиштима, или према Пикертовој методи указују на потребу поправке.

Ученик, заостао у своме телесном или душевном развитку, слабог здравља, који се рђаво или неправилно храни, који расте у Ррђавим здравственим приликама, лишен потребне родитељске неге, није у стању да учи и да се развија као што треба.

Стога је наш главни задатак да реформишемо физичке, социјалне и здравствене услове у циљу што успешнијег педагошког и дидактичког рада.

ЈУ Услови за успешан рад у школи Нова школска организација захтева савесног школског лекара, чија улога има да отпочне још у забавишту; и неуморну социјалну школску сестру, која ће још пре учитеља да