Učitelj

538 Учитељ

столова и седишта: ученици морају тако седити, да један другог могу видети. Али то не треба тако тумачити, да се могу само они школски разреди организовати у радне заједнице, где је уређењем седишта омогућен разговор ученика. Дух, који влада у разреду, чини, да овај постаје заједницом, а не спољње околности, и ако ове могу потпомагати образовање духа заједнице. С успехом се покушало са уређењем седишта, чиме се битно потпомагало драговољно образовање групе.

Радне групе су се образовале у настави ручног рада, при извођењу разредних задаћа, при наставним резултатима, приликом приређивања изложби, свечаности, с успехом се покушала подела разреда у сталне групе (са вођама група). За један дефинигиван суд о организацији групне наставе потребна база још није довољно пространа; овде има још много да се испитује.

[ Васпитање

Један разред може се само онда сматрати као заједница, ако се на заслуге и погрешке појединих ученика и ученичких група гледа као на ствар разреда. О педагошкој функцији казне много се говорило, мишљења су о томе веома подељена. Слажу се само у томе, да се казна не сматра као нормално васпитно средство, да стога у једној истинској радној заједници казна сме да буде само изувешна мера. Животне поуке у вези са конкретним случајевима школскога живота и занимање, које одговара добу старости, чине мало по мало казну излишном. Да се у једној радној заједници оцене владања не сме употребити као дисциплинско средство, не треба нарочито наглашавати. Ко само оценама владања и писменим казнама може да одржава разред у реду, тај је промашио свој позив.

У колико је год могућно, треба децу потстицати на учешће у животним судбинама њихових другова. Болест једног друга, смртни случај у породици једног друга, радосни доживљаји школских другова не смеју остати незапажени од разреда; он мора да покаже саучешће у болу и радости школских другова. Школски разреди треба да буду увеку узајамном односу. Треба тражити прилике за заједничка приређивања шетњи, свечаности, изложби, да се идејно уклоне разредни зидови и да се тако појави и доживи школска заједница. Проширењу друштвеног хоризонта има да служи и организација ђачке коресподенције. Свакако се не сме много очекивати од ђачке коресподенције, јер по правилу недостаје лични контакт разредних заједница. Са извештајима о извршеном школском раду не може се спроводити дуже времена коресподенција.