Učitelj
Један покушај комплексне наставе 47
Један покушај комплексне наставе / Рад у Ш разреду основне школе од Живка Смиљанића, учитеља Вежбаонице у Крагујевцу
Према захтеву и жељи управе учитељске школе изводио сам овај комплекс у разреду, јер програм за учитељске школе наређује да се у вежбаоници врше како угледна тако и огледна предавања. Изабрао сам комплекс Трговину. Комплекс је углавном подељен на два дела: пијаце и продавнице — трговачке радње. С обзиром на време потребно за обраду једног комплекса, морале су се многе ствари скраћивати и изоставити. Разуме се да се при раду морало пазити и на то, да се не огрешимо о званични наставни програм, те је комплексна настава изведена само у томе оквиру. Разумљиво је да када се узму у вид те две ствари, да и комплексна настава има својих отежица, и да је могућа кад учитељ има потпуно одрешене руке што се тиче времена и градива. Према томе иако би било замерки оваквом начину рада треба узети у обзир и отежавајуће околности приликом њеног извођења. Потписатом, управи учитељске школе и наставницима методике и школског рада био је циљ да се свакодневно теорисање, које без праксе не вреди много, приведе на дело и у пракси. О комплексној настави се често теоријски расправља, а практички врло мало или нимало изводи. Циљ нам је не да пружимо некакав узор већ да дамо потстрека извођењу и на другим местима. Ученице ЈУ и У године учитељске школе у присуству директора и професора методичара посматрале су наставнике вежбаонице у овом раду, па по том и саме вршиле покушаје како у вежбаоници тако и у другим школама. Вршењем оваквих огледа од већег броја учитељства ићи ће се ка прогресирању педагошке науке и праксе. д
Да пређемо на стваран рад.
Комплекс Трговина.
Децо, ми ћемо се кроз који дан разговарати о пијацама, трговачким радњама. Распитајте се о свему томе, и све што мислите да је важно забележите у ваше свеске. Питајте родитеље каква је била стара пијаца, где је била и која је боља» Ко има времена нека оде на пијацу и нека посматра шта се тамо ради. Ко има познаника и пријатеља нека уђе у радње. Једна девојчица је рекла да јој је зет мануфактуриста и да ће отићи да све разгледа. Други ђак да му је отац месар и да ће се о севму распитати код оца и момака у радњи.
[ дан. Деца су већ донела извесне појмове од куће. Знају да је стара пијаца била на другом месту, да је била дрвена, да је пре две године подигнута ова модерна пијаца. Први дан пре подне пошли смо у екскурзију на пијацу и у чаршију. Деци је скренута пажња да ћемо разгледати пијацу и трговачке радње, и