Učitelj
256 Милан Шевић
(више педагошке школе или педагошке академије са циљем да образују учитеље основних школа). Предлагало се да се оснује и на университетима педагошки факултет, али колико је то писцу ових редова познато, такав факултет није још нигде основан, ако и има на университетима у Америци одељења која би му могла бити слична.
Едвард Шпрангер, професор берлинскога универзитета на: писао је малу али врло пуну књигу Мисли о образовању учитеља (бедалкел. Фет Гећтеф иле). У њој је одлучно устао против педагошких факултета и предлагао да се у Немачкој оснују педагошке академије (што је у Пруској, убрзо затим, и изведено).“) Шпрангер истиче да три предмета заслужују да буду нарочито обрађени у великим школама: наука, техника, образовање. Оне имају своје особености и стога их не треба спајати. Њима би одговарале (и већ одговарају и за образовање): универзитет, велика техничка школа и велика образовна (педагошка) школа или педагошка академија.
То значи да је школа за образовање учитеља (бар у Пруској и још у другим земљама) уздигнута на степен велике школе (одн. университета), па да се према томе мора и од будућих учитеља тражити иста претходна спрема која и за слушаоце на универси"тетима, тј. читава средња школа с испитом зрелости. И то је већ и извршено. Препарандије (засебна три припремна разреда за учитељске семинаре) и учитељски су семинари (шесторазредни, ученици са свршеном препарандијом ступали су у четврти разред) укинути. Учитељи основних школа и учитељи средњих школа изједначени су дакле у претходној спреми, јер будући учитељи не прелазе више после свршетка четвртога разреда средње (више) школе (одн. више основне школе или грађанске) у препарандију или семинар него после свршене потпуне средње школе с испитом зрелости у педагошку академију.
Укидањем препарандија и учитељских семинара учињен це већ један велик корак према јединственој школи. Средње школе
5) У својој књизи Јединствена школа, проблем сувремене организације школске (Београд 1929, св. 58 Педагогијске књижнице), ја сам од Шпрангера замишљену велику школу за образоване учитеља назвао, погрешно, педагошки факултет (в. стр. 22), стога што је у нас и виша техничка школа саставни део университета као технички факултет. Али како Шпрангер на више места изречно устаје против такве установе која би била у вези с университетом, то сада исправљам тај погрешни назив који се никако не слаже са Шпрангеровим замислима .