Učitelj

Земљопис у народној школи 383

албуме (лепљењем исечака). Међушколска преписка у вези са земљописном наставом, у виду размене, такође може потпомоћи да се дође до што потпунијих албума ове врсте.

6) Рељефан приказ. Елементарна географска настава почиње излетом у најближу околину с циљем да се посматра и схвати топографија места. За потпуно уочавање рељефа требаће неколико излета (у разнолик рељеф). Важна је ствар да учитељ одабере место (или више места) с кога ће вршити посматрање. Посматрања и разговори који се врше том приликом изводе се у свему на онај начин како је описано да се упознавање врши у припремном течају (П разред). Треба водити рачуна о томе да се ученици у први мах не претрпавају многим појединостима. Уочавање ваља сређивати око онога што је карактеристично. Школска разрада тога материјала најважније је али и натеже место у обради земљописа. Оно што се прво посматра и што је најуочљивије то је сам рељеф (ако само није све у једној равни као што је н. пр. у Бачкој равници). На излетима у околину ученици ће се упознати не само с географским објектима, него се морају увести у схватање хоризонтале и разних степена нагиба; морају вршити мерења да би схватили величине и односе величина; морају на уочљивим предметима утврдити завичајне основне вредности величина које ће им послужити као мерило с којим ће поредити оне објекте који су удаљени те не могу бити предмет непосредног посматрања.

Сав овај рад нужна је припрема за приказ једне просторије са свима објектима који се налазе на њој а од интереса су за географско изучавање у основној школи. Приказ прве географске целине је видљив дечји завичај или само неки његов нарочито уочљив део. Приказ почиње систематским посматрањем свега што је карактеристично да би се обухватило у једну целину. После посматрања које је опажање ради добијања утисака, долази изражавање тих утисака сопственом радљивошћу ученика. Први приказ је тродимензионалан (рељефан) као што су и посматрани објекти. Тај приказ може бити и сликовно илустративан, али овај рад не може заменити рад у рељефу који је важнији за стицање појмова. Рељеф се обично ради у песку, иловачи, пластилину, а доцније се може узети и други материјал. Рељеф је отисак стварности, а да би био веран мора задржати непромењен однос појединости. Због тога пре него што почнемо обраду рељефа треба ученике увести у појам размере. Ученици морају јасно појмити односе величина у стваргости и на рељефу, не само због верности самога рељефа већ још и због тога што ће то бити основица за разумевање будућег претстављања просторија на карти. Рељеф израђује учитељ у заједници с ученицима пошто су претходно утврдили размеру по којој ће радити и извршили потребна мерења. Модел