Učitelj

О методама почетне наставе читања и писања 441

Сад пазите па да кажете шта ја радим. Заклоним лице марамом па се окренем од ђака или станем иза њих, па гласом 4 плачем, смејем се, претим, питам, чудим се. Увек питам: шта сам радио» Затим то чиним и пред ђацима да виде душевно расположење и по лицу. Онда ми они подражавају.

— Који су глас казали Анта и Аца» А мамаг Гласа.

— Ходи овамо, Николићу. Гледај у ђаке. Отвори добро уста. Сад кажи глас а. Кажи опет. Шта је казао» А шта сте ви чули. Глас а. Ходи, ти Лукићу. Де ти затвори уста па кажи глас а. Је ли он казао глас ар А јесте ли ви чули његов глас а2 Де сви отворите уста, па кад ја макнем руком а ви изговорите глас а. Сад затворите уста па кажите глас. а. Може ли да се каже глас а кад се уста затворе» Наместите уста како треба да можете казати глас а. Гледајте у моја уста. Јесам ли покретао уснер Нисте. ј

— Хајд сад ти вичи а, а, а, док ја вучем црту по табли. Де, ти вуци прутом по првој црти на табли, а ми да вичемо а, а, а. Може ли да се глас а дуго казује, а може ли да се каже и кратко»

— Одакле вам излази глас а» Из уста. Де да глас а ухватимо руком. Може ли да се ухвати глас.

Де сад наместите уста па да кажете како је Анта плакао. Кажите опет а. Кажите опет. Итд.“

Да би се код деце створио појам о појединим гласовима, и да би се деца научила да изговарају поједине гласове и да их међусобно разликују, у новије и најновије наше букваре уносе се и погодне слике за то. Н. пр. да би се деца научила да изговоре глас П служи слика на којој дете дува у свеђу да је угаси, или да би се деца научила да изговоре глас е служи слика која показује дете које је пало и плаче, итд.

Из свега напред изложенога види се да се, према методу по коме се и изводи прва обука деце у читању и писању, задатак овога школског рада, или ове наставе у нашој основној школи схвата и разуме тако, да код деце доведене у школу треба прво створити појам о свакоме појединоме гласу, затим обучити децу да сваки поједини глас умеју изговарати, да потом науче, упознају и разликују знакове, слова или писмена, за сваки глас, и најзад да их пишу и шчитавају у речима.

На овај начин, или по овоме методу, изводи се прва обука деце у читању и писању у крајевима предратне Србије већ више од пола столећа, и мисли се и верује да се ова настава на други начин не може ни изводити, и да се стога ова настава на исти или сличан начин изводи и у школама других земаља, али у ствари није тако. Такво мишљење и уверење долази само из непознавања извођења ове наставе у дру“ гим напреднијим земљама. На овај или сличан начин изводи се ова настава још само у школама за глуво-нему децу, а у шко-