Učitelj

„Хроника

Један београдски „вундеркинд“ је несумњиво Ивица Филаковац ђак 1 разреда основне школе „Вожд Карађорђе“ у Београду. Он је од 18—28 новембра 1984 год. приредио своју сликарску изложбу у згради Ратничког дома. Изложба, је отворена у присуству великог броја сликара, књижевника и остале интелектуалне публике. Изложбу је 0творио г. Гвидо Тартаља, књижевник а о самој изложби донели бу многи дневни београдски листови опширне уметничке приказе. За жаљење је што неко од пвоихолота није донео опширнији приказ ивложбе овога заиста та-

лентованог дечка не само у употреби |

боја, већ и у композицији слика.

Први словенски социолошки конгрес одржаће се у јесен 1985 год. у Прагу. Редакција „Чехословачко - југословенске ревије“ (Ргаћа П, Ктетепсоуа 6) упутила је један апел у том смислу бази-

399

рајући се на факту, да данас треба, словенско питање испитати. У том циљу она предлаже овај програм: 5; Проблем словенске социологије и филозофије (историски основи н данашњи услови); ГП) Социјална морфологија словенског народа (социогеографија, демографија); ЈЦ) Социјална физиологија словенских народа (1. Верски и морални живот. 2. словенско право. Политичке установе. 3. Господарске функције. Аутаркија, у-

зајамност. 4. Оловенска уметност. Књи-

жевност, позориште, музика, ликовне уметности. 5. Словенске науке. Лингвистика, археологија итд. ТУ) Оснивање словенског социолошког друштва.

· На сваки начин да би у овај начелан предлог требало унети макар још једну тачку, која би говорила о васпитању, школама и развоју педагошке мисли код словенских народа са социолошког гледишта. М. Р. М.

о) Страна БУГАРСКА

Нова зграда Универзитетске библиотеке у Софији освећена је 16 децембра, 1934 год. у присуству Њ. Краљ. Величанства и великог броја професора, и студената. Ова је зграда подигнута из фонда браће Еулогија и Христа Геортијева. Идеолошка преоријентација бугарске школе. — Министар народне. просвете т. проф. Јанаки Молов, после промене у Бугарској од 19 маја 1984 год. дао је више изјава у којима каже да се бутарска школа има да преустроји од забавишта до универзитета, како би васпитавала нове грађане у Бугарској и то у духу једне националистичке идеологије. Г. Молов нарочито у области те реформе тражи специјално за учитеље, поред добре професионалне спреме, принципа конкурса, њихову моралну и активну страну. Тражи да сви учитељи раде у пуној сарадњи са државом и Министарством просвете и да учитељска ортанизација да нове импулсе за стварање и напредак у духовном и моралном животу нације. 28 августа учитељи

бу се скупили на околијске скупштине "да формирају нов савез. 3

Упога школе у изграђивању. нове државе је била тема коју је опширно излатао 23 августа 1934 г. у Варни г. д-Рр Ст. Чакров, главни секретар Министарства народне просвете. Он је казао, да су моменти кеје преживљује Бугарска, % овом тренутку веома динамични и да

су данашње реформе равне онима из доба француске револуције, само без крви и барикада. Нова држава врши оглед да помири класну омразу и изравња класне интересе, те се зато она не ослања на старе странке, већ на народне масе. Нова држава тражи нове трађане св препорођеном душом, са новим менталитетом, грађане, који ће да сагласе своје интересе са општим и државним интересима. Зато нова држава тражи пуну сарадњу учитеља. Ново време тражи напрезање и пун капацитет личних и друштвених сила. Читав школски систем биће постављен на националну базу. Треба да се створи једна народна душа, јер национално осећање је прва снага у човеку. То осећање даје снагу и храброст народу. Бутарски народ треба да створи своју типичну националну културу. А томе ће служити права бугарска национална, школа.

Идеологија нове државе је била тема, коју је 4 новембра 1934 г. у Бургасу излатао г. д-р Ст. Чакров у име Дирекције за друштвену обнову. Ту је углавном речено да је 19 мај била једна друштвена нужност. Пре тога држави је претило пуно опасности од равних фронтова, партизанства, паразитских ортанизација, корупције, саботаже итд. То се морало све пресећи зато и васпитање младежи има да буде у духу друштвене солидарности, у духу национализма, јер је младеж национални капитал. У