Učitelj
Савремени наставни Принципи у изради модерних буквара – 213
Мене за сада интересују главни принципи при избору слика у буквару, којих се треба држати када је реч о избору слика у буквару.
1) Слике у буквару треба по могућности да претставе дотично слово, које се обрађује. Оваква би слика имала за задатак да потсећа ученике на слово које се пише, као и да помаже ученицима у памћењу и сећању дотичног слова које се учи.
2) Ако није увек могуће, да слика у буквару претстави слово које се обрађује, то је потребно да слика бар укаже могућност за откривање слова, које се обрађује — метод сличан Лемезику. У крајњем случају, у слици у буквару треба тражити. и могућности да се дође до гласа који се пише.
3) Слика у буквару треба да је у покрету, јер се верује да ово одговара ритму дечјег духа. Наша деца у животу се више сретају са догађајима и радњама које су у покрету, а мање долазе у додир са оним радњама и догађајима који су у миру; те је с тога и оправдано мишљење, да слике у буквару претстављене у покрету одговарају ритму дечјег духа.
4) У дечјим радњама треба да су претстављене слике у буквару, јер су оне ближе деци, него ли радње одраслих. Наравно да ово не треба буквално схватити, па свуда претставити слике у буквару у дечјим радњама и онде где деца нису у стању да дотичну радњу изведу. Наиме, свака дечја радња претстављена у буквару на слици, мора да одговара дечјим моћима, како физичким тако и духовним.
5) Претстављене дечје радње на сликама у буквару, треба
да су из области дечјег живота. Претстављене радње на сликама у буквару не смеју бити фантастичне појаве, које не долазе у обзир дечјег живота. Претстављене дечје радње из области дечјег живота, треба да су природне и без икакве усиљености. 6) Слике у буквару треба да су већином дате у природи, јер то за децу има више интереса, повећава пажњу и упознаје децу са догађајима и предметима из природе. Наравно, да се овде не искључују слике у буквару, које претстављају наш дом и школу. у 7) Израда слика у буквару треба да се врши у живим 60јама, приближно радњама и објектима како се они и у природи јављају. Овакав поступак је оправдан и природан, а и одговара у потребној мери и принципу очигледности, јер такве слике најбоље претстављају животне појаве и догађаје.
8) Слике у буквару треба да су тако приказане, да се од њих може поћи са разним дечјим доживљајима, где се бира онај дечји доживљај, који највише одговара природи дотичног градива.
9) Слике у буквару треба да су такође пригодне, да се од њих може прећи на рад других предмета, како би се могао применити принцип укупне наставе.
10) Лица у сликама у буквару треба претставити у народној ношњи, по могућности из свих крајева наше отаџбине. Овим се деца благовремено упознају са ношњама своје браће из других крајева наше државе, који носе различита одела. Ради илустрације ове потребе наводим један пример. Приликом једне екскурзије за-