Učitelj
ви ћете рећи колико треба још па да буде 5". „Дакле, 1". Ученик: „| и4==5.' Учитељ: 2". Ученик: „2 + 3 = 5". итд. Биће ученика који ће моћи напамет, при затвореним очима, да кажу све резултате на растављању и допуњавању броја 5. Али настава треба да делује тако да то савлада цео разред, па се тек онда може прећи на бројење натраг од броја 5. И овде ученичка саморадиност треба да дође до
изражаја. Опет је један од ученика „господин“. „Сада ће вам бити кружићи шљиве". „Метните преда се 5 шљива!". „Поједите 1!" „Колико је још остало!"% „Поједите опет 1!". „Колико је осталог“ итд.
Кад се тако ради мало дуже времена онда ће се на једанпут јављати "ученици, који знају без именовања да кажу колико остаје кад се од 5 увек скида по један. Међу ученицима се јавља утакмица. Сваки се труди да покаже како може и он да броји од 5 натраг. Наша „трговина“ опет ће да проради. Сада. ће се проради. Сада ће се продавати „ствари“ у два облика: рачунаће колико има да се плати за две купљене ствари (23, 32, 13, 1--4 итд.), а онда опет колико је остало ономе који је донео 5 динара па пазарио 2,3 или 4 динара. Цифре не долазе још у обзир. Оне ће први пут доћи до речи пред крај првога полугодишта, али и тада ће се са њима послужити настава само толико да забележи резултате рачунања. Ако се сабере све што је досада обрађено онда се добија ова
слика: |
ls lim=2, le 2 == зен 23 M 2 — 4
ап ==3.,, | Ун И = ===> 2%2—=4
3 == = 4 = РА = 554 ==
АЕ Бли 255 2 ı MUZA 2 — 2 АЦ НА 1
5=-=l=4 Проте а = БАВЕ 3== 4 ı 2=">
4—1=3 2+2=5 3—2=1
3—1=2 |
2—1=1
Рачунање са 6.
Недостаје нам простора да се потанко бавимо бројем 6 као што омо се бавили са осталим бројевима, па ћемо се ограничити само на некоје моменте. Зарађивање појма броја 6 мора се ослонити на дечји доживљај, као што је то и досад рађено у свима приликама и са свима бројевима.
Деца су била на излету у околини места. На крову су видела 6 голубова: 2 бела, 4 сива. 3 голуба одлетеше, па онда се опет вратише: најпре један, па опет један, па опет један. Деца увек утврђују број голубова. То исто може се радити са живином у дворишту, у кухињи у вези са неким доживљајем. У школи се могу изводити игре како су голубови одлетали, како су се враћали и тако зарађивати појам броја.