Učitelj

МИЛОСЛАВ СКОРЖЕПА (5КОВЕРА), срески школски надзорник — Роуднице над Лабем:

ГРАЂАНСКЕ ПОУКЕ И ВАСПИТАЊЕ У ЧЕХОСЛОВАЧКИМ НАРОДНИМ ШКОЛАМА

(Ове године навршава се 15 година, како је у чехословачке основне и граЂанске школе уведен засебни наставни и васпитни предмет: грађанске поуке и васпитање (законом бр. 226 од 13 јула 1922). Идејну садржину и задатак тога новог предмета формулисао је закон овако: , ... треба да садржи основна сазнања о чехословачкој држави, о државним формама. и уређењима уопште а о чехословачким нарочито, о институцијама из привредног, социјалног, политичког и културног живота. Оне треба да у републиканском духу васпитају чехословачке грађане, тако да свако без разлике народности и версисповести већ од младости буде способан да схвати не само

своја грађанска права, него и своје грађанске дужности према Чехословачкој републици, чијим је грађанином. Овај предмет мора васпитавати за демократију, неговати љубав према народу, узајамну толеранцију, поштовање и љубав. Због тога разлога забрањује се учитељима основних и грађанским школа да се у настави непријатељски дотичу ма кога убеђења и ма које народности.“

Из ове дефиниције јасно је да нови предмет садржи две компоненте које чине педагошку целину. Грађанске поуке су скуп сазнања о држави, њеним институцијама и о јавним институцијама уопште. Њихово градиво има основ етички, социолошки, државоправни, политички, правни и народнопривредни. Али није најважније да ученици науче познавати само наставно градиво из грађанских поука, најважније је да се води рачуна о васпитној страни сваког појединог сазнања. Та васпитна страна је нарочито наглашена и у имену самог предмета и чини његову другу, потпуно равноправну, па чак, да тако кажемо, и његову важнију компоненту, тј. грађанско васпитање. У првим годинама имао је овај предмет важан задатак да помогне „преваспитавању“ нашег грађанства. Наша млада демократија требала је да се укорени у мислима грађанства. Можемо рећи да је 90% нашег народа с радошћу поздравило 1918 год. демократску форму наше државе, али је било потребно ту форму испунити идејама. Нарочито је било потребно побринути се за то да нова генерација израста већ потпуно под ути-

ПРУ"

Пи