Učitelj

према потреби, јачине 2—35 волти, тако да је то за ученике апсолутно без опасности, а не могу се озбиљније оштетити ни помоћни апарати. Упутство за извођење огледа са стандартизованим наставним средствима издао је секретар Комисије Јан Пастејржик под насловом „РЕгодоубаеска ехрептептајп! јесћи ка" у два дела (!-1937, 1-1935). Министарство просвете издало је школама распис и наређење да из својих кредита набављају само стандартизована наставна средства. До сада су у томе погледу стечена најбоља искуства. Учитељи се хвале како лепо и лако раде са тим средствима. И овде би могло доћи до практичке сарадње са Југославијом, нарочито кад би се и у Југославији основала корпорација са истим задатком као ЗТАКО код нас.

ЛАДИСЛАВ ХАНУС, -%

наставник грађанске школе — Праг: (%

УЏБЕНИЦИ У НОВОЈ ШКОЛИ

Проблем уџбеника је сасвим природно у најужој вези са садржином школе и са радом у њој. Друкчији идеал уџбеника имаће школа црквена него лаичка школа, друкчији опет стара школа пасивног опажања него нова школа која проповеда активно учешће ученика у настави. А кад бисмо пратили разне политичке или филозофске правце, видели бисмо да сваки од њих жели друкчију садржину уџбеника. Усто долази још у обзир становиште науке, јер уџбеник не сме да противречи резултатима научног испитивања. Већ из тога види се да проблем уџбеника, како у својој целини, тако и у сваком па и најситнијем детаљу, није тако једноставан.

Али исто тако важан је и комплекс психолошких и методичких проблема. Ту имамо пре свега проблем исправног избора градива из огромне множине стварног материјала, сређивање градива и његова методичка обрада за извесни ступањ дечијег душевног развића, Нема сумње да је са тиме у вези и техничка страна књиге, њена штампа, изглед, тип писма, проблем издавача, проблем одобравања и оцењивања (рецензије). Никакво чудо што се око уџбеника често воде и борбе, јер се ту укрштава много интереса и гледишта која су често сасвим супротна.

Учитељ 30