Učitelj

ном истом лицу извршити више таквих мерења да би се могли утврдити сигурни резултати. -

Став руке може се приближно упознати и једноставним посматрањем. Оваква посматрања вршиће се када се односна лица налазе у ситуацијама где су им руке потпуно слободно опружене низ тело. Треба их вршити дуже времена да се не би пало Џ заблуду.

Важну улогу при писању игра и способност помицања шаке из непомичног става у десно и у лево. Испитивање те способности врши се опет помоћу справе сличне угломеру. На справу се положи шака тако да средњи прст пада по средини угломера. Средина је обележена са 0%. Да мерење даје тачне резултате, на средњи прст навучен је напрстак са иглом која тачно показује степене. И ова испитивања треба вршити чешће, јер једно мерење не може дати резултате на које би се могли са сигурношћу ослонити.

Даља испитивања треба да даду одговор на питања:

Који угао чини лакатна кост и жбица са ивицом стола или клупе на којој се пише»

Како се мења овај угао при писању>

Који угао чине обе руке при писању и како се он мења2

Како се покреће рука при писању: на махове или равномерно кружећи око ослонца у лактур

Лежи ли рука при писању пљоштимице или изврнуто на ивици рукег

Да ли је шачин корен при писању ослоњен о сто или лебди у ваздуху» Његов удео при акту писања»

У којој се мери при писању одваја шака од правца који јој је одређен положајем лакатне кости и жбицер

Прсти: пружени, слабије или јаче згрчени или стегнути у песницу» Њихово кретање: еластично или тешкоР Којим се прстима пише» Положај при писању: палца, кажипрста, средњега прста, домалога и малога крста Да ли је мали прст при писању савијен или пружен Ослања ли се на њега шака при писању2

Оруђе: Како стоји држаља у часу када рука мирује» На ком месту држаље лежи палац, на ком кажипрст, на ком средњи прст, а на ком део руке између палца и кажипрста» Куда је управљен други део држаље» Који угао чини држаље са површином на којој се пише

Сви ови огледи, вршени на особама разнога пола, разног доба и разнога занимања довели су до сазнања:

да је рука одраслога лица, ако је добро увежбана, слична доброј и послушној машини која је састављена од врло финих делова;

да извесна занимања утичу на формирање руке, па кроз то и на писмо; Е ;

да су извесне особине, које различита лица испољавају при писању, органске природе; да су наследне: чиме се да објаснити велика сличност између писма родитеља и њихове деце, браће и сестара, па и даљех рођака;

да су многе одрасле женске особе, а у мањој мери и мушке, заостале у развитку руке и у том погледу не чине велико отсту-