Učitelj

једна рачунска радња, али се резултат пише у суседној прегради. Ученици раде сами рачунске задатке из све четири рачунске радње, али резултат напишу у суседној прегради; тај број им сад служи као почетан број за другу рач. радњу. На тај начин ученици ће радити у свима преградама које хоће рач. радње; али кад буду дошли до последње преграде морају да мисле како ће сад да раде, јер им је већ резултат написан у самом почетку радње. Ево како би изгледала та слика:

Ово се може такође израдити од картона или пак од обичне хартије. Деца на картону нацртају оваква два круга, поделе разлику између њихових обима на колико хоће делова и сад раде задатак. Кад су то свршили и наставник извршио контролу, онда могу све те делове исећи, ставити у кутију од жижица, на истој написати своје име и ставити број колико имају тих исечених делова. Тако растурене и несређене задатке треба поново да среде у онај круг, како су били кад исти нису били исечени. Да не би и ово било деци досадно или да не би механички научила да ређају, врши се промена између ученика, те онда сваки ђак добија нове задатке, које мора да ради и сређује. Ово треба прво радити са мањим бројем ових исечака тј. делова а и да се лакши задатци прво раде, па онда тежи.

Ш

У другом разреду се обрађује сат као јединица за мерење времена. Разуме се да овде треба научити децу да одређују када је које време на сату тј. да умеју да гледају у сат. После свршене обраде те методске јединице, а ради увежбавања може се покушати и са овим начином: купе се два мала проста дечја сатића са сказаљкама и означеним бројевима. Ако се пак то не може набавити, онда два ученика нацртају на таблицама сат са две сказаљке и бројевима, На више цедуља исписано је различито време, као нпр.: 5 сати и 5 минута, 12 сати и 10 минута, четврт до 12 итд. Један ђак узима ове цедуље и чита а друга двојица показују време на оним сатићима, или пак цртају то време на већ нацртаним сатовима, и тај се начин врши лако и брзо увеж-

бавање у изналажењу времена на сату. Драг. В. Матејић

~