Veština biti čovek : (knjiga mudrosti)
102 ЈЕ Жил ПАЈО
____Душа која нема утврђенога циља, губи се... Бити свуда значи не бити нигде“ |Моптајспе: 25525. | ај „Ко хоће у душу све, на крају не метне ништа“.
Кад у памћењу претресем своје лично искуство, ја сам и сам збуњен како су ми остале бледе успомене са мојих путовања. Шта остане од успомена. од Милана и од Млетака, и поред свих фотографија и албума које човек прегледаг Пропитајте оне официре који су службовали у Палестини, у Русији, у Америци, човек се зачуди како се ничега не се– ћају. Кад се из књига, које су написали Лоти о јапану а Бурже о Америци, избаци све оно што су они унели из туђих књига, онда оно њихово лично је бедно. [Бурже у Оште-тег, створио је легенду о Америци; он је написао књигу пре него је отишао у Америку]. Шатобријан је у Атали написао о пределима у Сев. Америци комичне ствари. „Ми смо са тешком муком ишли напред, под сенком дивовских дрва, кроз лозу, индиго... спотичући се о павит на сваком кораку као о мрежу... звечарке“ су сиктале са свих страна...“ Међутим ни дивљих волова, ни антилопа, ни медведа, кад су вешти инжињери отварали- широке путеве, широке колико железнице дуплога ко"осека. Сви детаљи из ових. предела Шатобријанових су лажни.
Познавање људи из предела, кроз које се само: пројури није никако могуће. Нико нема права да пише о њима ако не познаје сасвим добро језик на– рода у чијој се средини бави. Када испитујете странца каквога, оно што прећуткује, оно што не каже или за што се мучи да каже, има праву вредност. На. сто књига путописа, једва једна да заслужује праву пажњу, толико је вештина посматрања и пронала– жења стварности тешка. Тешко је по туђему калупу се правити. Онај који хоће да разуме добре: Јапан и Кину, њему треба дубоко знање географије и историје, и просвећена симпатија за Будизам. Сем тога, треба познавати језик, обитавати у земљи, оставити добре књиге и новине, разговоре, у главе