Vojna enciklopedija : sveska prva : A

АВИОН

борбе) што већа брзина пењања (онај који доминира сигурнији = је у победу), што већи плафон (лакше скривање у облацима и вршење изненађења, постизавање велике брзине пикирања) што већу покретљивост, што већу прегледност, што веће изражавање ватрене моћи и што солиднију израду.

Пошто једним типом није могуће задовољиги све ове услове, помишља се на увођење трију типова и то: једноседа, дво-тгоседа и вишеседа.

Ипак је за сада прави дневни борбени апарат једносед, наоружан са два . митраљеза, који гађају кроз елису, а они су удешени тако да зрно пролази оног момента кад елиса није испред њега (синкронизација). Ово је постигнуто везивањем рада митраљеза за рад мотора. Ручица за окидање је у рукама палота. Гађање је само у правцу кретања авиона. Тачност погађања је велика. Нишањење ce врши целим апаратом. Њима ће се и у будуће давати члето нападне улоге, док ће двоседи или вишеседи имати у већини заштитну улогу извиђачке или авијапије за бомбардовање, јер им је радиус већи услед веће количице горива коју носе и јаче од"бранбене моћи, јер су наоружани са више митраљеза за гађање у све стране.

За борбу ноћу подеснији су двоседи за борсу, јер имају митраљезе покретне, те могу гађати непријатељске тешко оптерећене бомбардере са мањом брзином, ухваћене у рефлекторески сноп, Зез икаквог маневрисања апаратом, која OH „могла ла га доведу у опасност уласка у сноп рефлектора, већ самим померањем митраљеза.

АВИОН ЗА БОМБАРДОВАЊЕ је апарат одређен за ношење веће количине експлозива и њено бацање на разне ·00JekTe Ha непријатељској · територији ради рушења.

Употребљавају се два различита ти-

АВИОН

па: авион за дневно и авион за ноћно бомбардовање. - ·

АВИОН ЗА ДНЕВНО БОМБАРДОВАЊЕ, двосед, биплан, мотор 48 коњ. снага, брзина летења 210 км., трајање лета 35 — 5 часова, плафон-висина 5.000 м. носи 1.000 кг. бомби.

АВИОН ЗА НОЋНО БОМБАРДОВАЊЕ (лаки), двосед или тросед, биплан 500 к. с., брзина летења 170 км. трајање лета 4—6 часова, плафон 6.000 м., радна висина 4.000 м. носи 1.500 кгр. бомби. Наоружан је са три митраљеза, од којих је један за пилота и дејствује кроз вијак, а два за бомбардера и дејствују на све стране сем напред. Посаду са чињавају пилот и бомбардер.

АВИОН ЗА НОЋНО БОМБАРДОВАЊЕ | (тешки), вишесед, биплан, триплан итд. 1.600 к. с. (4 мотора од по 400 к. с.), брзина летења 170 км. на час, грајање лета 6—7 часова, плафон 5.500 м гадна висина 4.000 м. носи 2.500 кгр бомби. Наоружан је са три митраљеза, (један за пилота, два позади, за бомбар дера, дејствују као горе), а посаду сачињавају пилот, два бомбардера. (једач вапред, један назад) H радно-телегра фис. :

АВИОН ЗА ИЗВИЂАЊЕ је апарат за прикупљање података о непријатељу и њихово јављање командантима. Из самог задатка види се, да по правилу, никад не треба да буде једносед, јер је пилот непрестано заузет контролисањем справа за летење и самим летењем те му не остаје времена за осматрање. За то авион за извиђање мора да има још једно лице — извиђача — чија ће дужност бити извиђање и руковање справама за исто.

Апарат је обично двосед. Посаду му чине пилот (управљач апаратом) и извиђач, лице које врши само извиђање. Конетруктивни услови авиона за извиђање су: велики раднус летења, што захтева већу количину горива, велику

__ (у