Zemunski glasnik

У Землпу, 5. октобра 1869.

УНСКИ ГЈ1АСНИК

Земунскм Гласник излази Недељом у јутру. Цена му је годишљаб фо - Предплату на Земунски Гласник прима иаАустрије Сопроновапечатња рннти у банкнбтама заједно с поштарином или достављањем у кућу. За у Земуну, из Београда и унутрашње Србије г. Велимир Валожић у Беовредбројнике у Србији стане лист овај дукат цесарски с поштарином. Број 49. граду. Предбројници из Босне, Херцеговине и Старе Србије предброје За Босну, Херцеговину и Стару Србију 60 гроша турских, ван турске се у плаћеним писмима код управе вилајетске печатње у Сарајеву. Без поштарине, коју предбројници сами имају илаћати. новаца никакве се не уважавају наручбине.

Већ месец дана к\буримо са слагачима. То беше узрок што смо се са последн.им листом задоцнили, и што данашњи само на по табака издамо. Накнадићемо читаоцима то све с додатцима. ТЕЛЕРАМ. Веч. 5. октобра. Мшшстареко Је веће због 1вдн>даје шума и гра!>ел»е путока (жељ' Ј знице?) поиол»ш> решнло. п иигледн за С1и >рашн .е (решење) ре<1 >орма добрн су.

О нет о ернскоЈ железннцн.

Кад смо последњи пут о овом предмету говорили, жалили смо се на српске листове, што они слабо то преважно питање узимају у претрее. Ми смо тада ту нашу жалбу упутили под адресом великих сриских листова, јер држимо , да су они поглавито позвани, да извештавају свет о стању ствари , која толико засеца у економни и друшгвени, па и у сам политички живот не само народа у кнежевини већ васцелога српства. Међу тим прошло је два месеца дана, а на толико беше одложен рок за предавање понуда од стране конкурената. За цело то време београдски листови слабо пгго јављаше о етању железничког питања, и тек сад читамо у ,,Јединству" опширно што о том предмету. Ми тај нланлк саопштавамо у целости већ с тога. што га вадичо из листа, који стоји у неком односу прама влади српској. „.) единство" овако говори о том нредмету: „Ево је наступио рок, који је влада напп одредила дајој иоднесу своје услове сва друштва, која би желела да предузму прављење срн-

ске жељезнице. За то предузеће пријавило се више врло озбиљних друштава. ЈКељезница у наше доба велики је покретач сваковрсних интереса, она је не само у трговачком погледу но и у многим другима једно од жинотних питања за сваку земљу. Схвативши свестрано њену важност, влада је наша свестрано и подробно проучила , и сад је у стању да приступи к ствари пуним познавањем исте. Преварио би се сваки који би помислио да ће уступање грађења жељезнице бити посао просте лицитације, који ће се олако и на брзу руку свршити. Ако сваки народни иосао захтева дубоко размишљавање, то га овај влади налаже као особиту дужност. Древарио би се тако исто и онај који би мислио да се политички уплив уступа са жељезницом оној влади, којој друштво нринадлеаси. Ко год је посвећен у пословима жељезничким, тај зна да ма које друштво узело грађење железнице, опо нродаје своје акције, које свак може купити, па које за то непрестано прелазе, као год и новац, из руке у руку. Влади страној која би тим начином хтела да добије уплива, није нужно да своја друштва подмеће, него је довољно да купи нгго више акција, ма чије биЛо друштво што је концесију добило. Томе дакле не може се на иут стати , па нротив тога нетреба ни тражити гаранције, ова се само у томе састоји: под каквим ће условима вЛада устунити железницу, па да у унутрашњости својој буде јој саевим обезбеђена слобода кретања; а за тим, да друштво предузимачко пружа подпуног иоуздања да ће у свако време те услове иснунити. Влада наша не имајући ништа друго у виду но чисте интересе земаљске, положила је од своје стране

основне услове за издавање железнице, па од тих уелова нити може нити хоће да одступи. Чврсто стојећи на томе основу за преговарање, она ће потанко и особитом обозривошћу исиитати све предлоге, који јој од разних друштава буду поднесени, и наравно оно ће друштво у њеним очима бити претежније које јојпоред других неопходних обзира пода више јемства, и то иоуздана јемства о својој Финасијској снази, као и о томе да ће земљу снабдети чврсто направљеном жељезницом, и да ће ее задовољити оним разложитим добитком, на који има право свако предузимачко друштво, али преко којега не може се ићи без повреде земаљских интереса. Можемо дакле с пуним поверењемем очекивати скори свршетак овог важног посла, који, кад ј дело приведен буде, означиће нови један и велики напредак у развитку народа нашег." Ови ретци тачно означују основ, на коме стоји српска влада према железничком питању. Добро је она чинила, што је решење његово одложила, јер међу тим наступише промене , које јој створише много бољу позицију од оне месеца јула. Ако је одложено решење резултат њезине предвидности, то јој сваки родољуб мора захвалити на тој м,езиној предвидности, Босанска је пруга сада напуштена, те ће турска жељезница само српском бити свезана са аустроунгарским пругама. Уз то прешла је концесија за турску пругу V руке оне новчане силе, која се такође налази међу тралацима у Веограду. А то је велика гаранЦија и за рентабилитету српске жељезнице, те је иитање о гаранцији тиме иостала мање важно питање, него што је оно било пре два месеца.